© 2024 solvo B.V.

Afspraak internist zonder verwijzing?

Ik heb vage klachten waar ik volgens de huisarts mee moet leren leven. De osteopaat heeft de huisartarts geadviseerd om mij door te verwijzen naar een internist-endocrinoloog. De huisarts weigert dit pertinent. Kan iemand mij adviseren hoe ik mij door een internist kan laten onderzoeken zonder tussenkomst van de huisarts?


Een osteopaat is over het algemeen geen arts. Het zijn hobbyisten die vanuit een niet-wetenschappelijke achtergrond over de geneeskunde menen te kunnen oordelen. Wat dat betreft vind ik het begrijpelijk dat je huisarts daar niet naar luistert. Hij/zij heeft immers wel een gedegen opleiding achter de rug. Als je vertelt wat je klachten zijn, dan kan ik er een oordeel over geven. Zonder dit te weten is dat nogal lastig.

label.Geplaatst op 2006-07-11 20:32:32


Co, je moet eens afleren je zo af te zetten tegen ieder die geen dokterstitel draagt. Ik ken legio artsen die er maar wat op los klungelen en in feite zelf kwakzalvers zijn met hun placebo's. Ik heb mij al vaak geergerd aan je ongenuanceerde uitspraken, die meer neerkomen op heksenjacht. Dus houd op met je 'niet-wetenschappelijke achtergronden' gedoe. Het is volkomen onbegrijpelijk dat de dokter er niet naar luistert, temeer daar er anderen zijn die in voorkomende gevallen uit zichzelf of op aanvraag zelfs die richting op zullen wijzen. En een suggestie van zo'n therapeut dient dan ook serieus te worden genomen. Een osteopaat is een paramedicus met een studie van 4 à 5 jaar achter de rug; en in de meeste gevallen met veel meer verstand van rugafwijkingen dan vele (huis)artsen. Bovendien legt die - in tegenstelling tot veel artsen - juist heel impliciet verband tussen de klachten en de veroorzakende factoren, die buiten het eigenlijke trauma kunnen liggen. Ik adviseer de OP om een verwijzing te eisen of zo mogelijk om te zien naar een andere huisarts; of deze zou met klare argumenten moeten komen waarom hij/zij nader onderzoek niet gewenst of onnodig acht. Er lopen teveel patiënten rond met onnodige klachten omdat hun arts 'het niet nodig vindt'; waarna later bij een gedegen ondxerzoek moet blijken dat er wel iets aan de hand is. Blijft de borst weigerachtig zou misschien de weg via een sportarts - waar ieder zonder verwijzeing terecht kan - overwogen kunnen worden. OP, sterkte, succes en beterschap. Groetjes, Arthur van Dam - SportTherapeut

label.Geplaatst op 2006-07-12 21:58:10


kun je niet naar een andere huisarts voor een sec opinion?

label.Geplaatst op 2006-07-21 11:44:35

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren