© 2024 solvo B.V.

Belevingswaarde

Goede dag, Graag zou ik me bij deze als eerst willen voorstellen, ben een 4de jaars bouwkunde student aan de Hoge school Van Utrecht en ben op dit moment aan het afstuderen. Mijn eindscriptie zal gaan over hoe ik een multifunctionele verpleegafdeling kan ontwerpen, waarin ook de aspecten belevingswaarde een grote rol spelen. Graag zou ik van jullie willen weten, hoe jullie denken over de bestaande verpleegkamers, te denken aan structuur, kleurgebruik, functionaliteit , lichtinval enzovoort. Alle belevingen zijn van harte welkom van patienten, verpleegkundige artsen enz. graag jullie mening over een 1/ 2 en 4 persoonskamer(s), zijn ze perfect of moeten er dingen worden veranderd. Alvast bedankt voor jullie reactie. met vriendelijke groet, Rob


hoi wij zijn op onze afdeling met een aantal mensen bezig wensen te omschrijven voor de eventuele nieuwbouw die plaats gaat vinden. er komen 1 en 4 persoonskamers. de stelling over 2pers kamers is dat je met maar 1 buurvrouw/man teveel geconfronteerd word met die ander(je moet elkaar maar net een beetje aardig vinden). op een 4 pers kamer kun je je wat beter terugtrekken, hoef je niet deel te nemen aan bijv gesprekken. wat wij nu in het werk tegenkomen is tekort aan ruimte om het bed. je moet makkelijk om het bed heen kunnen, met rolstoelen en tilliften ernaast kunnen en met een bed makkelijk de kamer uitkunnen. verschillende soorten licht vind ik belangrijk. veel daglicht, wel te regelen met zonwering. groot licht voor het verrichten van handelingen. sfeerlicht voor de avond en klein licht voor de nacht als iemand dat prettig vind.ik hoop dat je hier wat aan hebt, vraag maar als je meer wilt weten. groetjes

label.Geplaatst op 2005-02-25 21:04:26


Ik denk dat het goed is om verschillende kamers op een afdeling te hebben, een aantal 1 2 en 4 persoons, zodat je hier ook wat in kan schuiven als er bijv een patient op een meer persoonskamer ligt en snachts de hele tijd aandacht nodig heeft is het voor de andere patienten beter als deze op een 1 persoonskamer ligt. dus ik zou zeggen van alles wat. en qua kleur, niet te somber, een gezellig kleurtje straalt vrolijkheid uit, en dat mag wel in een ziekenhuis. maar overdrijf dit niet met al te felle kleuren. In het rijnland ziekenhuis in leiderdorp zijn ze ook bezig met welke kleuren goed zijn op een afdeling, misschien kan je daar ook wat info opvragen. hopelijk heb je hier wat aan, groetjes sandra

label.Geplaatst op 2005-03-05 12:54:03


ik ben wel benieuwd naar jullie conclusies. wil je het laten weten als jullie klaar zijn? We zijn zelf ook bezig met plannen voor verbouwing.

label.Geplaatst op 2005-03-14 12:54:20

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren