© 2024 solvo B.V.

Cholesterol vraagje...

Hoi, Ik heb vorige week een bloedonderzoekje gehad om te kijken hoe hoog mijn cholesterol was. Ik moest vandaag bellen voor de uitslag, en nu vertelde de assistente me dat mijn totaal cholesterol 3.8 was en dit was prima. Alleen ze vertelde mij dat het goede cholesterol (HDL?) wel iets verhoogd was, maar dat dit niet noemenswaardig is. Nu heb ik even wat informatie opgezocht op internet, en wat ik daaruit kan opmaken is dat het toch alleen maar beter is dat je HDL hoger is? Met andere woorden, hoe hoger hoe beter toch? Dus dan kan mijn HDL toch nooit té hoog zijn? Begrijp er niets van eigenlijk... Hopelijk kan iemand mij hier wat meer over vertellen! Alvast bedankt!


ja lijkt mij eigenlijk ook. het is niet goed als je slechte cholesterol te hoog is , dan moet je op je voeding letten (onverzadigde vetten en zo). voor de duidelijkheid zou ik de uitslag nog eens opvragen, dus alle waardes, totaal, goede en slechte. dan kun je zelf nakijken of dit netjes is. je kunt ook aan de huisarts eens vragen hoe het zit met de uitspraken van de assistente. groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-12 18:23:31


Hoi Rings, Ben ik dus niet de énige die zo denkt.... Ik ga inderdaad de eerstvolgende keer als ik weer naar de huisarts moet, het even navragen. Ben nu toch wel benieuwd. Ben schijnbaar héél gezond! Bedankt voor je reaktie, iemand anders nog een idee? groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-13 14:31:14


Hoi Tanisha, Ik kan het uitgebreid uitleggen maar het lijkt me handiger dat je even naar www.cholesterol.nl gaat. Hier staat het heel eenvoudig uitgelegd. Jouw uitslag is prima,moet onder de 5 zijn. Lees het even na, succes! Gr. Kristl

label.Geplaatst op 2006-02-13 23:33:37


Hoi, Daar had ik al opgekeken, en heb het net nog es gedaan. Alleen snap ik het nog steeds niet eigenlijk. Er staat inderdaad dat hoe hoger het Hdl hoe beter, maar waarom zegt zo'n assistente dan dat het té hoog is? Maar goed,..zoals ik al eerder zei, ik vraag het wel es aan mijn huisarts. Misschien is het wel een verkeerde uitspraak geweest van de doktersassistente. I.i.g bedankt voor jullie reakties!

label.Geplaatst op 2006-02-14 14:15:54


Hi, Ik denk dat de assistente bedoelde dat je LDL iets te hoog was maar als je HDL hoger is is de totaaluitslag goed. Hoor ik het nog?

label.Geplaatst op 2006-02-14 17:07:22


Hoi Kristl, Ze zei tegen mij, dat mijn "goede" cholesterol iets verhoogd was, dus daar bedoelt ze dan volgens mij het HDL mee, lijkt me. Waarschijnlijk is zij dan gewoon fout geweest met die uitspraak joh. Maar als ik weer es bij de dokter kom, dan vraag ik het wel even. Het is niet urgent ofzo, dus om er nou weer speciaal om te bellen of langs te gaan zie ik ook weer niet zitten. Ik was gewoon benieuwd. Zodra ik meer weet, laat ik het je nog wel even horen. Ik denk alleen, dat t nog wel een paar maanden kan duren...

label.Geplaatst op 2006-02-15 13:52:16

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren