© 2024 solvo B.V.

Dingen \'ver\' weg zien en zelf \'groot\' lijken

Mijn zoontje ziet sinds een paar maanden af en toe dingen \'ver weg\' (zo noemt hij dat). Hij zegt dat het bijna hetzelfde is als hij koorts heeft. Dan ziet hij dingen ook \'anders\'. Hij ziet bv de plafondlamp op zijn kamer ver weg als hij in bed ligt, het gezicht van de juf ziet hij ver weg en nog meer dingen. Hij zegt dat hij het soms gewoon ziet en soms ver weg. Hij zegt dat hij dan het gevoel heeft dat hijzelf heel \'groot\' is en de rest van bv zijn kamer heel klein lijkt. Wie komt dit bekend voor? Volgens mij ligt het niet aan zijn ogen, want meestal ziet hij \'normaal\', maar soms ineens \'anders\'.


Ik heb dit zelf een aantal malen meegemaakt voor het slapen gaan maar nooit verder last van ondervonden. Als het zijn doen en laten beïnvloed en dit steeds vaker voorkomt toch maar langs de (kinder)(huis)arts.

label.Geplaatst op 2006-01-24 14:31:07


Ik had dat vroeger als ik klein was steeds als ik koorts had.. dan kreeg ik rare dromen waarin alles groot was en ik klein of omgekeerd, en als ik dan wakker werd bleef ik dat ook nog enkele minuten ervaren.. of een stem in mijn hoofd die als ik wakker werd bleef.. Maar dat is in totaal minder dan vijf keer gebeurd denk ik.. en dat duurde ook nooit lang.. Het lijkt me niet hetzelfde maar ik wou het toch even vermelden.. bij mij was het dus meer ijlen van de koorts, maar als je zoontje dat ook heeft als hij geen koorts heeft dan weet ik het niet..

label.Geplaatst op 2006-01-24 16:14:43


Dit "probleem" is mij ook bekend van vroeger maar kon het nog steeds tegen en ben nu 36 jaar. Het komt voor tijdens geconcentreerd lezen of kijken, alles wordt kleiner het lijkt dat jij inderdaad groter ben dan de rest en je omgeving. Ik heb er geen verklaring voor. Ik weet wel dat het soms lastig is als je bv moet studeren en de letters zien verdwijnen. Wat help is je afwenden naar een vast opject of je eigen hand want deze is nog wel groot. Met de ogen heeft het waarschijnlijk niet te maken, ikzelf denk meer aan een bloedsuiker dip of piek. Het komt en gaat en is moeilijk aan een arts te overleggen, je weet ook niet wanneer het komt, anders zou je bloedonderzoek kunnen doen.

label.Geplaatst op 2006-01-27 11:09:28


Dat had ik vroeger ook en zonder koorts. Heeft missch. iets te maken met de snel veranderende wereld voor kinderen ivm met hun groei. Soms keek ik naar mijn voeten en verbaasde mij er over dat ze zo ver weg en zo groot waren.

label.Geplaatst op 2006-01-25 09:17:14

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren