© 2024 solvo B.V.

Enkel breuk

beste dames en heren, ik heb woensdag mijn enkel of net het onderbeen gebroken. er is een stuk van het bot af... nu vroeg ik me af hoe groot is de kans dat ik er een pin in krijg en waneer wel en waneer niet? en is dat 1 dag behandeling of moet ik dan even blijven? groetjes the-elf


Beste the-elf, Vreemd, je breekt op woensdag je enkel of onderbeen en twee dagen later stel je daarover een vraag op internet. Dat kan betekenen dat je nog helemaal niet in het ziekenhuis bent geweest (maar hoe weet je dan dat die enkel gebroken is) óf dat zomaar een vraag wilde stellen. Maar als je daadwerkelijk een antwoord wilt hebben moet je toch bij de artsen in het ziekenhuis zijn. Zij kunnen aan de hand van de röntgen foto's bepalen welke behandeling er volgt. Succes (en beterschap.)

label.Geplaatst op 2005-11-25 13:37:02


Eigenlijk had je al lang in het ziekenhuis moeten zijn, want als je het niet laat behandelen wordt de schade steeds groter. Als je het daadwerkelijk gebroken hebt, kun je niet meer lopen. Ik heb een keer dezelfde breuk gehad. Als de breuk niet netjes staat kan het niet meer alleen met gips worden genezen. Als het wel kan kun je meteen naar huis. Maar als de breuk niet netjes is, moet het operatief worden gezet. Dan moet je met een opname van ongeveer 2 nachten rekening houden. Groet, Cosy

label.Geplaatst op 2005-11-25 19:36:09


Bij breuken wordt er er in eerste instantie geen gips rondom gegeven, maar blijft er een stuk open. Dit om zwellingen de ruimte te geven. Dit wordt een spalk genoemd. Na een week wordt het rondom gegeven, meestal mag het dan ook weer iets belast worden. Als de botstukken niet mooi recht tegenover elkaar staan komt er een pin in, of een plaatje met schroeven. In dit individuele geval kan ik niet beoordelen waarom er na een week een pin in zou moeten als er een stuk bot vanaf gebroken is.

label.Geplaatst op 2005-11-27 22:50:26


lieve mensen, ik ben al in het ziekhuis geweest en heb al een spalk sinds woensdag, alleen nu zit ik 2 dagen thuis en er werd in het ziekhuis gezegd dat er mischien een pin in moest alleen weet ik niet wanneer ze dat wel doen en waneer niet. en hoelang je daar mee rond blijft zeulen alvast bedankt The-elf

label.Geplaatst op 2005-11-25 20:32:14


ik heb nu dus zoeen spalk met de voorkant verband, ik heb donderdag de 2de afspraak. het is me al iets duidelijker door de laatste reactie. bedankt daarvoor! groetjes the-elf

label.Geplaatst op 2005-11-28 14:38:19


Beste the-elf, Het blijft voor mij een volkomen vreemd verhaal. Als je enkel/onderbeen daadwerkelijk gebroken is zit jij niet (rustig) thuis. Zolang er namelijk niets aan gedaan is verga je van de pijn.

label.Geplaatst op 2005-11-26 19:52:35


Hoi The Elf, Bij mijn enkelbreuk is dit operatief gezet en er is een plaatje ingebracht. Je kunt echter al heel snel weer naar huis. Een plaatje of pin kan, mits je er last van hebt, je leven lang blijven zitten. Het voordeel van een pin of plaat is dat je al heel snel weer mag gaan belasten. De spalk is inderdaad om te voorkomen dat bij het opzetten van je been je gips veels te krap wordt. Bij mij heeft de periode van spalk 2 weken geduurd en 6 weken gips daarna. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn operatie in de VS is geweest en na de operatie zo snel mogelijk naar Nederland ben gekomen (ik was daar voor vakantie). Groetjes Cosy

label.Geplaatst op 2005-12-02 19:09:00

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren