© 2024 solvo B.V.

Fifth disease

Ik werk in het buitenland en ben misschien in contact gekomen met \\\\\\\"fifth disease\\\\\\\", een van de vijf kinderziektes die een rode uitslag kan geven. Weet iemand wat de nederlandse naam hiervan is. Anders, weet iemand alle vijf ziektes (en dan kan ik misschien elimineren)? Bedankt!


Rode Hond (rubella): begint met opgezette klieren achter de oren. Na een dag ontstaan rozerode vlekjes in het gezicht en achter de oren. De uitslag verspreidt zich over het hele lichaam. Soms zijn er zoveel vlekjes dat de hele huid rood ziet, het kind kan last hebben van branderige ogen. Roodvonk: Begint met keelpijn en koorts. Kenmerkend is een zogenoemde frambozentong. De tong wordt eerst wit en na 3 dagen rood en dik. Op de derde dag wordt de huid roze en zijn er rode, ruwe puntjes op de borst te zien. De uitslag verspreidt zich over het lichaam, vooral naar oksels en liezen en verdwijnt enkele dagen later. Na 2 tot 3 weken wordt de huid schilferig, vooral op de handpalmen en voetzolen. De temp daalt na 3 dagen. De vijfde ziekte (erythema infectiosum): begint met rode wangen met grillige rozerode vlekjes. De uitslag verspreidt zich naar de romp, armen en benen en kan jeuken. Er ontstaan steeds meer vlekken, waardoor de hele huid soms rozerood is. Het kind kan koorts krijgen. Na 10 dagen is de uitslag meestal weg. Komt vooral voor bij kinderen van 4 tot 10 jaar en gaat vanzelf over. De vijfde ziekte krijg je maar eenmaal. Waterpokken: begint met verkoudheid. Vervolgens verschijnen koorts en uitslag. Over het hele lichaam kunnen rode vlekjes en blaasjes ontstaan, zelfs in de mond, in het haar en op de oogleden. Door krabben kunnen ze ontsteken. Na enkele dagen verdrogen de blaasjes tot korstjes. Het kan 2 weken duren voor de laatste korstjes zijn verdwenen. Ten minste 90% van de volwassen is immuun. De zesde ziekte (exanthema subitum): veroorzaakt plotseling hoge koorts. Soms zetten de klieren in de hals en achter de oren op. Na 3 tot 5 dagen daalt de temp en ontstaan lichtrode vlekjes in het gezicht en later op de romp. De uitslag jeukt niet en trekt binnen 1 of 2 dagen weg. Komt alleen voor tussen de 6 maanden en 3 jaar.

label.Geplaatst op 2004-03-02 10:10:32


Hoi kaatje, ik heb een vraagje: Mijn dochtertje van 18 maanden heeft de zesde ziekte en zag dat jij er wat over geschreven had en vraag me af of jij misschien ook weet of er wat aan te doen is. Als jij er antwoord op hebt zou je mij dat dan a.u.b kunnen vertellen? Ik hoop gauw een berichtje terug te krijgen. Groetjes Jenny

label.Geplaatst op 2004-04-05 22:09:26

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren