© 2024 solvo B.V.

Flipperautomaat

Er zouden volgens een hier overgenomen en geplaatst bericht van NRC Handelsblad nog steeds 15.000 mensen op de 1.500.000 kans lopen op overlijden bij een operatie. Dus ik heb kans van 1 op de 100 in werkelijkheid (!), vrij vertaald. Waarom zegt men dat niet EERLIJK, en zo gluiperig, achterbaks? Meer kans dus in de Staatsloterij gaat dus niet op. Zal ik die prijs dus binnenkort daar dan wel weghalen dan. Goed, je kunt ook niet alles hebben. Maar het beroerde is, je int hem zelf niet.


Er is niets gluiperigs of achterbaks aan deze cijfers, het is de interpretatie van mensen die deze cijfers enorm opblaast. Het gaat hier om alle operaties, d.w.z. om mensen van alle leeftijden (!!) en soms hele riskante operaties (bv gebarsten aorta-aneurysma). Het cijfer wordt opgekrikt door de oude mensen, die al in slechte gezondheidstoestand waren, die geopereerd moeten worden en dat vervolgens niet redden. Maar dat is een bekend gegeven. Oude mensen opereren houdt nou eenmaal een risico in. Als je als jong persoon voor een operatie moet, is het sterfterisico veel lager dan 1 op 100, uiteraard wel afhankelijk van welke operatie. Daarom is het geven van alleen zo'n cijfer onprofessioneel en behoorlijk onnozel van de betreffende journalist. Er hoort op z'n minst een opmerking bij, zo niet een uitsplitsing naar leeftijd of type operatie.

label.Geplaatst op 2004-06-18 10:46:59


Ook hier sluit ik me aan bij Co , maar daar komt bij dat je altijd een risico kan lopen bij een operatie. Je kunt je ook niet laten opereren! Jouw Keus. Een dokter is maar een mens en ook hij is van veel dingen afhankelijk. Rwt

label.Geplaatst op 2004-06-18 22:38:24


Ik vind dit wel logisch om eerlijk te zijn... Een aneurysma aan de aorta abdomilis bv komt voornamelijk voor bij patienten (voornamelijk mannen) tussen de 60 en 80 jaar. Als er een operatie moet plaatsvinden omdat er een ruptuur heeft plaatsgevonden (in geval van barsten kan je het veelal wel vergeten want dan ben je er echt niet meer na een aantal minuten) dan overleeft gemiddeld maar 25% van de mensen de operatie zelf. Wat je bijvoorbeeld over deze aneurysma kan lezen, her en der op internet (zo ook deze website), is dat de helft van de mensen met een ruptuur het ziekenhuis niet haalt, de helft van de mensen die vervolgens het ziekenhuis wel haalt en geopereerd worden sterft tijdens de operatie wegens het bloedverlies (vergis je niet, je hart pompt al je bloed door die ader in een paar minuten tijd). En zelfs al zou dan de operatie goed verlopen zijn, dan nog loopt men altijd nog het risico op complicaties, je hart krijgt namelijk heel wat te verwerken, zo ook je nieren... je kan een wond infectie krijgen, longontsteking, trombose, longembolie, een bloedstolsel kan bepaalde vaatprotheses of een beenslagader afsluiten en zo zijn er nog wel een aantal complicaties op te noemen.. groter probleem bij sommige van deze complicaties is dat men vaak opnieuw geopereerd moet worden en dat de klap voor het hart derhalve nog groter wordt.. en zulke complicaties kunnen zelfs weken, zo niet maanden, naderhand nog optreden.. Al met al is het risico op overlijden bij zo\\\'n operatie als deze gewoon heel erg groot, percentages van minder dan 5% overlevingskans zijn niet ongewoon en ja, dat komt voornamelijk omdat oudere mensen deze kwalen krijgen (en deze mensen mogen nog van geluk spreken dat de aandoening op tijd gevonden is want een aneurysma wordt vaak niet eens ontdekt). Wat ik nu eigenlijk met dit hele verhaal wil zeggen (ik weet het, het is een aardige lap tekst) is dat het logisch is dat oudere mensen zulke cijfers opkrikken, simpelweg omdat jongeren deze aandoening niet zo snel krijgen (en zelfs al is men gezond en jong, dan nog kan je rekenen op een overlevingskans van zo\\\'n 30%)...

label.Geplaatst op 2004-08-07 07:10:07

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren