© 2024 solvo B.V.

Frozen schoulders

hallo ik zit sinds september met een frozen schoulder kan er iemand me er meer over vertellen? labrador


Hoi, ik heb geen Frozen Shoulder gehad, maar zo werd het wel in de papieren verteld. Mijn sleutelbeen is ooit door een val van de trap en door mijn evenwicht te bewaren aan de trapleuning, uit zijn voegen getrokken. Hier loop ik nu al meer 10 jaar mee. Eerst dachten ze steeds aan een slijmbeursontsteking. Ik heb vele injecties gehad om het geheel te genezen, zonder succes. Een paar jaar terug bleek mijn sleutelbeen deels zichtbaar te zijn, doordat hij naar voren prikte. Ik ben behandeld door een Fysiotherapeut. Wat even succes had, maar ik moet nu leren leven met de pijn. Operatie kan niet altijd de oplossing zijn. Ik krijg niet meer behandelingen vergoed omdat het niet erg genoeg is, volgens de verzekering. Maar ondertussen blijf ik wel een sleutelbeen hebben die niet op zijn plek zit, en mij soms beperkt in bepaalde dingen te doen. Maar ik ben hier door er achter gekomen dat ik geen Frozen shoulder heb. Maar ik vond deze link die duidelijk weer-gaf wat het wel was. Ik hoop dat jij meer geluk hebt dan ik. Groetjes van José. http://www.osteopathy.nl/vragen-specifiek_frozen-shoulder.htm

label.Geplaatst op 2004-02-28 16:52:13


Labrador, Al is het verschrikkelijk aan de late kant (ik ben pas sinds vorige week lid van deze club) wil ik toch nog reageren door je onderstaand artikeltje te zenden. Aangezien schouderproblemen en zeker een \'frozen shoulder\' langer duren komt deze reactie mogelijk nog op tijd om je meer info te verschaffen. Het is niet van mijzelf, maar iets dat ik uit een wetenschappelijke verhandeling heb opgedoken. Het is alleen jammer dat de plaatjes niet meegekopieerd konden worden. Succes ermee. Groetjes, Arthur van Dam - SportTherapeut ------------------------------------------------------- Frozen shoulder of Capsulitis adhaesiva U ziet dat beide personen niet in staat zijn de arm volledig omhoog te doen. Dit zowel in ruglig (als de zwaartekracht het werk zou kunnen doen) alswel in stand wanneer we zelf de arm tegen de zwaartekracht in moeten bewegen met eigen spieren. We zeggen dan; het schouder gewricht is zowel passief als actief beperkt in zijn functie. U heeft deze aandoening of u heeft een vermoeden dat u het heeft. U heeft ervan gehoord en u wilt er meer over weten. Als we de literatuur bestuderen lijkt het erop dat men geen eensluidende verklaring heeft voor het ontstaan van deze aandoening. Een eensluidende behandeling lijkt er vooralsnog ook niet te zijn. Een groot aantal patiënten blijft problemen houden na beëindiging van de behandeling in de zin van beperkte beweging van de schouder. Als de schouder niet behandeld wordt blijft de schouder 18 tot 30 maanden stijf en is de functie gedurende deze tijd sterk gereduceerd. De nachtelijke rust wordt vaak verstoord door pijn. Onbehandeld blijven er na al die tijd vaak behoorlijke bewegingsbeperkingen over waaraan de patiënt zich heeft aangepast (adaptatie). Hij legt zich neer bij de situatie die is ontstaan; weinig tot geen pijn meer in de schouder maar wel gemis van functie. Het dagelijks leven is er dan anders door geworden. Veel sporten zijn niet meer goed mogelijk waardoor ook de algemene conditie op een lager niveau blijft. De arm wordt meer dan in de gezonde normale situatie door nek en schouderblad spieren bewogen wat vaak leidt tot nekproblemen, rib/borstkas pijn achterzijde rond het schouderblad en hoofdpijnklachten. Ook bij alle dagelijkse bezigheden blijft deze foutieve belasting bestaan en is overbelasting en het zich ontwikkelen van klachten voorgeprogrammeerd. Bij geringe restverschijnselen in bewegingsvrijheid na deze 18 tot 30 maanden en vol belasten van de arm en schoudergordel ook in sport, is er een sterke neiging tot overbelasting van de elleboogspieren wat kan resulteren in een golferselleboog {epicondylitis medialis humeri} of tennisarm {epicondylitis lateralis humeri}. Fig 1 is een plaatje van de linker schoudergewricht van voren gezien. Goed zichtbaar het kapsel . Tussen het acromion en het processus coracoideus bevind zich een breed hard en scherp ligament {het ligamentum coracoacromiale}. Dit ligament vormt samen met het acromion het dak van het schoudergewricht. Tussen dit dak en de kop van de bovenarm kunnen weke delen {kapsel,pezen,slijmbeurs} ingeklemd raken, mede daardoor ontsteken en verdikken etc. Dit inklemmings gegeven (het “Impingements Syndroom van de schouder) (Het \"Impingement syndroom\" van de schouder) is in bijna alle gevallen van schouderklachten het begin van de \"ellende\". In mijn nu 17 jaar durende werkzaamheden als fysiotherapeut en manueel therapeut is er vrijwel geen enkele patiënt geweest die niet klachtenvrij en met volledige bewegingsomvang de behandeling heeft beëindigd. Daargelaten een groep die het vrij strikte behandelregime tussentijds de rug toekeerde en er mee stopte! Het dagelijks minstens 2 x doen van het oefenprogramma wordt niet gehaald en dan is het resultaat niet meer haalbaar. Dit is een van de redenen dat ik besloten heb een site te starten over de problemen van het schoudergewricht. Ik zal u in dit verhaal proberen uit te leggen en zal proberen te verklaren, waar en waarom het fout gaat, en waar u op moet letten en wat u moet doen als er inmiddels pijnlijke beperkingen in de bewegingsvrijheid van dit gewricht zijn opgetreden. Ons lichaam legt u een bewegingsbeperking op en alarmeert (pijn) om overmatig foutief gebruik van de schouder te voorkomen. U allen reageert op pijn verschillend. * De een blijft de arm goed gebruiken, reduceert de belasting en groeit over het probleem heen. * De ander neigt ertoe de arm angstvallig te beschermen in verband met de vervelende pijn en denkt er goed aan te doen de arm veel rust te geven om geen pijn te voelen. Dit met het idee dat er geen pijn gevoeld mag worden en de pijn gaat liggen en de beweging daardoor weer zal verbeteren. * De ander gaat onvermoeid door met zijn drukke leven en blijft zeer actief echter vermijdt iedere beweging die pijn doet, wil niets weten en voelen van pijn en dit ook niet laten zien en blokkeert hiermee normale beweging zodat het ontstekingsproces vrije hand krijgt en \"bevriezing\" van de bewegingsvrijheid in het schoudergewricht toeneemt. Helaas is de schouder een gewricht dat nogal drastische maatregelen kan nemen bij irritatie/ontsteking/beschadiging. Het is een gewricht met enorme bewegingsvrijheden en wordt door een ingenieus spiersysteem en kapsel-bandapparaat gestabiliseerd. Het capsulitis adhaesiva beeld is vervelend als het reeds in een gevorderd stadium terecht komt bij de huisarts of fysio/manueel therapeut. In het algemeen heeft de betrokkene een inmiddels gevormde manier van afweer tegen de pijn opgebouwd of anders gezegd een attitude ten opzichte van het probleem gevormd. Deze attitude of manier van verweer is de reden van progressie (verergering) in dit beeld en kan in minder dan enkele dagen tot 1 a 2 weken tot een capsulitis beeld leiden met alle nadelige gevolgen van dien. Dan pas is er capitulatie voor de rigoureuze en snelle bewegingsbeperking en toename van pijn rondom het schoudergewricht. Een moeizaam en pijnlijk herstel binnen 6 maanden is dan mogelijk {bij intensieve manueel/fysiotherapeutische behandeling} maar had voorkomen kunnen worden. Een oefenprogramma wat thuis gedaan moet worden worden is onvermijdelijk. Verschillende wetenschappelijke artikelen wijzen op het belang van dagelijks uitgevoerde oefenprogramma\'s thuis bestaande uit rekoefeningen voor het schoudergewricht (Automobilisatie programma voor de frozen shoulder) Een voorbeeld hiervan vindt u op de volgende site http://www.schouder.tk. Het inzien van dit oefenprogramma speciaal voor automobilisatie thuis is enkel met een wachtwoord mogelijk. Klik hier voor meer informatie hoe u het wachtwoord kunt verkrijgen: Click hier voor meer informatie hoe u het wachtwoord kunt verkrijgen. Het wachtwoord kan verkregen worden tegen betaling nadere instructies vindt u op deze site. Dit programma kan naar mijn eigen oordeel en ervaring enkel samen met goede begeleiding van een fysiotherapeut of manueel therapeut worden gedaan en met goed resultaat worden uitgevoerd. De richtlijnen voor huisartsen maken het probleem er mijns inziens niet minder om. In geval van een beginnende frozen shoulder lijkt het traject dat de huisarts gaat doorlopen funest voor het verloop van deze aandoening. * Bij heftige klachten: pas dagelijkse activiteiten voor korte tijd aan; overweeg mitella uitsluitend bij ernstige pijn; arm regelmatig in meerdere richtingen bewegen * Bij afname klachten: activiteiten uitbreiden; wacht niet tot de pijn geheel verdwenen is. Indien na 6 weken nog duidelijke beperkingen in dagelijks functioneren ondanks analgeticum en/of lokale injecties: * Oefentherapie door fysio- of oefentherapeut (doel: verbetering dagelijks functioneren) De overwegingen in de richtlijn zijn niet allen gelukkig gekozen. * Ernstige pijn is een rekbaar begrip velen zullen dit mitella advies opvolgen in de overtuiging dat het beter zal gaan. Het tegenovergestelde zal gebeuren. * In welke richtingen bewegen en hoever? * De oefentherapie komt heel laat na 6 weken pas op gang en de tragiek is dat de meeste schouders intussen meer of minder beperkt zijn, er een enorme afweer van het spiersysteem aanwezig is, en er een 3 tot 6 maanden lange behandelfase gaat volgen. Dit is geen hypothese maar een helaas veel voorkomende vaststelling. Om het schoudergewricht zit een kapsel (fig. 2). Dit is weefsel, een soort omhulsel, (rondom het hele gewricht) dat het schouderscharnier volledig afsluit van weefsel buiten het gewricht. Vergelijkbaar met een rubber hoes rondom een cadan-verbinding van een voertuig wat dient om de vetten in de cadan verbinding te houden. Dit kapsel (fig 1) neigt soms te ontsteken (capsulitis) en te ver kleven (adhaesiva) cq te schrompelen. Het verliest zijn elastisch vermogen, verhard, en verdikt en zorgt ervoor dat we met de arm steeds minder bewegingen kunnen uitvoeren. De oorzaken van het ontstaan van deze alarmerende drastische reactie van de schouder zijn niet altijd duidelijk. Echter we zien het vaker bij vrouwen leeftijdsgroep 40-60 jaar. * Vaak is een ontsteking van het spierweefsel / pees weefsel / slijmbeurzen de initiator van deze kapsel reactie. * Maar ook pijn door beschadiging van een van deze weefsels na een val op de schouder of een verrekking etc. * Na een operatief ingrijpen of fractuur (botbreuk) na een ongeval kan deze capsulitis, deze plotselinge ontsteking van het kapsel (fig. 2), de bewegingsvrijheid in korte tijd pijnlijk aan banden leggen. * Soms lijkt er of is er geen oorzaak te vinden en lijkt het ontstaan, spontaan. Medlook (te vinden op Internet) heeft een mijns inziens zeer goede omschrijving van het probleem en legt snel de nadruk op bewegen en oefenen. Een frozen shoulder (\'bevroren schouder\') is een schouder, waarbij de bewegingen in de schouder sterk beperkt zijn. Er zijn twee oorzaken voor het ontstaan van een frozen shoulder. Enerzijds kan een ontsteking van de schouder de oorzaak zijn, anderzijds kan het gebrek aan schouderbeweging (door bijvoorbeeld een gebroken of gekneusde schouder) de oorzaak zijn. Voorop staan bewegings-beperkingen van de schouder. Meestal wordt dit gezien na een periode van immobilisatie (niet bewegen) van de schouder. De bewegingsbeperkingen worden vooral gezien bij bewegingen die boven de schouder worden uitgevoerd. Als er eenmaal sprake is van een frozen shoulder, blijven de bewegingen in het schoudergewricht vaak ernstig beperkt. De belangrijkste behandeling bestaat uit preventie. U moet er dus voor zorgen dat er geen frozen shoulder kan ontstaan. Het ontstaan van een bevroren schouder kunt u voorkomen door, als u een ziekte (kneuzing, ontwrichting, breuk) aan uw schouder heeft, de schouder toch gedoseerd te bewegen - dit moet wel gebeuren op aanwijzingen van de behandelend arts of fysiotherapeut. Mocht er ondanks het gedoseerd bewegen van de zieke schouder een frozen shoulder zijn ontstaan, dan kan er nog wel eens verbetering van de schouder verkregen worden met fysiotherapie. Tip: Mocht u iets aan uw schouder hebben, dan is het toch belangrijk dat u ondanks de pijn uw schouder regelmatig beweegt. De arts of fysiotherapeut kan u wel vertellen wanneer en welke bewegingen u met uw schouder mag en vooral moet maken. Zie ook Behandeling Frozen Shoulder of Capsulitis Adhaesiva: De behandeling van de Frozen shoulder of Capsulitis adhaesiva

label.Geplaatst op 2004-12-06 16:02:27

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren