© 2024 solvo B.V.

Gasgangreen

Hallo, ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop de bacterie die gasgangreen in je lijf kan veroorzaken in je lijf kan komen. Hoe komt deze bacterie (een clostridium) in je darmen? Ik heb gehoord dat deze kans vrij groot is in het ziekenhuis, omdat deze bacterie heel veel schijnt voor te komen in ziekenhuiskeukens. Nou ben ik benieuwd of dit waar is. Mijn vraag is dus; hoe kun je aan de bacterie komen en is het waar dat de kans groot (groter) is dat je deze bacterie in het ziekenhuis in je systeem (darmen) kunt krijgen? Ik hoop antwoorden te krijgen op mijn vragen! Alvast bedankt, Saskia


na even "googelen": gangreen word meestal veroorzaakt door een verminderde of helemaal afgesloten bloedtoevoer, dit heeft afsterven van weefsel en rotting door bacterien tot gevolg. bij gasgangreen is er sprake van een infectie (natte wond), meestal door de bacterie clostridium perfringens. dit wordt zo genoemd omdat de bacterien vies ruikende gasvorming veroorzaken. de bacterie kan zich verder verspreiden door het lichaam met dodelijke afloop. de bacterie komt voor in menselijke en dierlijke uitwerpselen, in de bodemflora en ook in stof. bij gasgangreen is er een besmetting van buitenaf. de bacterie kan ook voedselvergiftiging veroorzaken als er via besmet voedsel te hoge concentratie binnenkomt. ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft. er is veel te vinden op internet. er is dus wel een verschil tussen de wondbesmetting en de voedselvergiftiging die deze bacterie kan veroorzaken. groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-26 14:09:35


Oké, dit snap ik allemaal. Nu is het alleen ook zo, dat je gewoon in je darmen deze clostridium bij je kan dragen (sommige mensen hebben hem wel, anderen hebben hem niet). Dit hoeft in principe geen probleem te zijn omdat deze bacterie in toom gehouden wordt door alle goede bacteriën in de darmen en omdat er geen directe toegang naar de bloedbaan is. Mijn vraag is nu; hoe kan deze clostridium in je darmen komen? En waarom hebben sommige mensen hem wel en andere niet? Ook zou ik graag willen weten of de bacterie écht vaker voorkomt in het ziekenhuis? Kun je bijvoorbeeld de bacterie via het eten in een ziekenhuis binnen krijgen? Ook zou ik graag willen weten of deze bacterie in de darmen in toom kan worden gehouden door penicilline? Groetjes, Saskia

label.Geplaatst op 2006-02-26 19:15:28


als je gezond bent en een goede weerstand heb zal de bacterie niet veel kwaad kunnen, dan merk je het meestal niet eens. Pas als je ziek bent en een sterk verslechterde weerstand hebt komt het tot uitting en is het besmettelijk. Nou is het ziekenhuis een plek waar alle zieken en mensen met een slechte weerstand samenkomen, waardoor het vrij makkelijk verspreid kan worden. hoop dat je t een beetje snapt, groetjes twillie

label.Geplaatst op 2006-02-27 09:52:33


hoi! bedankt voor je antwoord! Wat ik alleen niet snap is dat die clostridium een anaerobe bacterie is; en dat íe dus niet tegen zuurstof kan. Hoe kan zo'n bacterie zich dan verspreiden? Of is het dat die bacterie puur alleen in eten en stof e.d. zit? Mijn vader is in december overleden aan deze bacterie. Mijn vader had leukemie en hij zat net met zijn leucocyten op 0,1; dus zijn weerstand was helemaal weg. Vandaar dat ik graag precies wil weten hoe dat allemaal werkt met die bacterie die gasgangreen kan veroorzaken. Groetjes Saskia

label.Geplaatst op 2006-02-27 11:25:14


heeft je vader gasgangreen gehad of veroorzaakte de bacterie buikkrampen en diarree? wat ik begrepen heb van de informatie op internet heeft (bijna)iedereen deze bacterie in de darmen, maar kan hij geen kwaad als je gezond bent.hij kan ziekte veroorzaken bij inname van besmet voedsel (dan heb je een te hoge concentratie in je darmen, antibioticagebruik en verminderde weerstand. bij mensen die erg verzwakt zijn kan de ziekte dodelijk zijn. groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-27 18:37:12


Mijn vader heeft gasgangreen gehad. Hij had leukemie en hij was daarvoor in behandeling. Hij had dus een heel lage weerstand. Hij kreeg een soort aambei en via die wond is die clostridium in zijn bloedbaan gekomen. Toen ging het allemaal heel snel...

label.Geplaatst op 2006-02-27 19:12:29


op die plek komt zijn ontlasting natuurlijk direct met de wond in aanraking. een besmetting is dan niet te voorkomen.heel naar dat je vader daaraan overleden is. ik wens je veel sterkte met het verwerken van zijn overlijden. groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-28 12:16:00


Hallo, ik ben 22-03-08 gebeten door een kat en daardoor besmet geraakt met gasgangreen. Mijn hand werd direct dik en rood en begon te trillen. Toen ben ik direct naar het ziekenhuis gegaan omdat ik het niet vertrouwde. Eenmaal aangekomen, werd ik direct geholpen en lag binnen een half uur op de operatietafel. Door het snelle handelen heb ik gelukkig mijn hand nog. Het enige nadeel is wel, dat ik mijn hand nog steeds slecht tot niet kan gebruiken. Op internet heb ik gezocht naar deze bacterie, maar daar is blijkbaar weinig van bekend. Is er iemand die mij meer kan vertellen over deze bacterie en wat er eventueel aan de gevolgen van de besmetting te doen is?

label.Geplaatst op 2008-10-27 13:51:35

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren