© 2024 solvo B.V.

Glassplinter, fabeltje?

Ik heb eens gehoord dat als je een glassplinter bijvoorbeeld in je vinger hebt, deze dan naar je hart kan gaan. Is dit echt zo, of is het een fabeltje? Ik heb er namelijk volgens mij nu een in mijn vinger zitten. Een week geleden had ik pijn in mijn vinger en ontdekte dat er iets in zat. Ik heb het er met een pincet uit proberen te halen, maar het doet nog steeds pijn. Ik zie alleen niks zitten. Ik geloof dat deze er vanzelf uit komt d.m.v. zweren. Maar als dit verhaal waar is, dan ga ik mij wel zorgen maken..


Ik denk dat het een fabeltje is. Als je pijn hebt omdat er iets in je vinger zit, dan betekent dit dat dit splintertje (glas bv.) vastzit in het weefsel van je vinger en daar zo nu en dan een pijnzenuw aantikt (dat geeft de pijnsensatie). Door het bewegen van je vinger zal het splintertje het weefsel rondom zich beschadigen. Dat weefsel zal het splintertje dan inkapselen, een soort noodvelletje geven en naar buiten willen werken (als de boel gaat ontsteken door viezigheid aan het glas). Geen kans dus voor dat glas om in een bloedbaan terecht te komen, lijkt mij. Zolang het pijn doet in je vinger, zit het glas in je vinger. Glas IN je bloedbaan lijkt me wel een probleem, omdat het glas dan langs je hart en hersenen en longen komt. Maar er moet veel gebeuren voordat je glas in je bloedbaan krijgt. Dan heb je toch echt een glas-splinter-ontploffing nodig en een grote open wond. Ik ken wel een ander eng verhaal/fabeltje, over een cactusnaald met haartjes. Dat die, vanwege de haartjes die in één richting staan, als je je prikt, zich door je weefsel heen beweegt en er bv. aan de andere kant van je vinger weer uit zal komen. Brrr... Sterkte met je vinger!

label.Geplaatst op 2007-10-28 21:41:29


Dankjewel! Ik wacht het dan wel af.. Vind het namelijk een te klein iets om mee naar de dokter te gaan. Maakte me dus alleen zorgen om dit 'fabeltje'. Doet nog steeds pijn en er is geen wondje..

label.Geplaatst op 2007-11-01 23:00:45


Als je vinger dik/rood wordt en zeurderig pijn doet (als je er bijvoorbeeld mee op tafel trommelt), is het toch wel handig om ermee naar de huisarts te gaan.

label.Geplaatst op 2007-11-03 02:14:11

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren