© 2024 solvo B.V.

Glucose infuus met actrapid & KCL (GIK INFUUS)

Hallo, Voor mijn opleiding tot verpleegkundige werk ik het ziektebeeld diabetes mellitus uit. Ik zou graag willen weten waarom bij diabeten kalium in het infuus wordt toegediend.. & wat kunnen redenen zijn voor kalium tekort? Alvast dank. Groetjes Anne


Hoi Anne, Bij kalium tekort weet ik dat je dan slap kunt worden, ook moeheid. Kalium heeft alles met het hart te maken. Bij een tekort verminderd de pompfunctie. Maar wat kalium met diabetes te maken heeft weet ik niet eigenlijk :-) Ben benieuwd naar andere reacties! Groetjes!

label.Geplaatst op 2007-11-29 14:20:21


Anne, Al geruime tijd werken in de meeste ziekenhuizen diabetes verpleegkundigen. Zij doen niets anders dan mensen met deze ziekte begeleiden. Misschien dat je daar meer informatie kan krijgen. Succes.

label.Geplaatst op 2007-11-30 20:09:15


Hallo Anne, Zoals je al wel zal weten zijn de gevolgen van diabetes mellitus o.a. hypoglycemie (te lage bloedsuikerspiegel),keto-acidose (bij hyperglycemie = te hoge bloedsuikerspiegel) er treed dan een verzuring op, en ook bestaat er als complicatie een diabetisch coma. Wat zie je bij onbehandelde diabetes? Veel, plassen, dorst, honger, vermoeidheid, visus (oog) stoornissen en (heel belangrijk) uitdroging. De therapie hierbij is rehydratie (= vullen)en NPO (niets per os)en de bloedsuikerspiegel op peil brengen met KW (kortwerkende) insuline Dat vullen kan uiteenlopen van 1 liter tot vele liters! Bij vullen wordt het bloed verdund en wordt ook het Kalium uitgespoeld. Als gevolg van het rehydreren(vullen) en de insuline kan het Kalium dus gaan dalen, daarom moet KCL gesuppleerd (toegevoegd) worden. Kalium is ëën van de elektrolyten die onmisbaar zijn voor het lichaam en met name voor het functioneren van de hartspier. Zowel een te laag als een te hoog Kalium kan ritme stoornissen uitlokken met alle gevolgen van dien. Misschien weet je wel dat als patiënten overvuld (gedecompenseerd) zijn dat ze (diuretica)plastabletten krijgen;het gevaar hierbij is dat ze ook de elektrolyten in grote hoeveelheden uitplassen, en daarom krijgen deze mensen vaak een kaliumsparende diureticum (plastablet)bv. spironolacton (aldactone) bij lasix (furosemide) Ik ben verpleegkundige en heb een aantal jaren op een Cardiologie en Interne afdeling gewerkt waar dit elke dag aan de orde was. Hopelijk heb ik je kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen. Groeten, en het beste met je opleiding. Loes.

label.Geplaatst op 2007-12-01 11:25:11


Heel erg bedankt voor de reacties! Loes; je uitleg is erg duidelijk, dankjewel!! Groetjes Anne

label.Geplaatst op 2007-12-03 12:06:53

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren