© 2024 solvo B.V.

Handen wassen in de OK

Dag lieden, Het volgende begrijp ik niet: Chirurgen wassen voordat ze gaan opereren maar liefst een kwartier hun handen. En vervolgens doen ze steriele handschoenen aan. Waarom wassen ze dan hun handen? Of klopt mijn informatie niet? Groeten! Bop


Hallo Bop, inderdaad ze wassen wel een kwartier hun handen. Daarna raken ze niets meer aan een verpleegkundige helpt ze met mondkapje en OK schort en zorgt dat de handschoenen steriel aangedaan worden. Dit alles om te voorkomen dat de patient ook maar met iets besmet zal worden. De chirurg schrobt tot over de ellebogen zijn armen. Ook hebben ze speciaal schoeisel voor in de OK, staat zelfs hun naam op :-) Zijn de handen/armen niet steriel tja dan kan de patient zeer nare infectie\'s oplopen. Ondanks de handschoenen, groetjes Kitten :-)

label.Geplaatst op 2005-06-11 23:18:58


Ik heb nog nooit iemand een kwartier zijn handen zien wassen, maar dit terzijde. Je wast inderdaad goed je handen, om het aantal mogelijke ziektekiemen zoveel mogelijk te beperken (absolute steriliteit is een illusie). Dit wordt enkel gedaan om bij eventueel scheuren van de handschoen niet de patient te infecteren.

label.Geplaatst op 2005-06-12 15:43:19

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren