© 2024 solvo B.V.

Ik moet in juni geopereerd worden aan mn kaken en zie er heel erg tegenop.

Hallo.... Ik heb al vanaf mijn geboorte een afwijking aan beide kaken. Mijn bovenkaak valt ,wat betreft kiezen, in mijn onderkaak. Daarbij is mn bovenkaak te lang en mijn onderkaak juist weer tekort. 2 weken geleden heb ik een operatie gehad om mijn bovenkaak breder te maken. Toen ik wakker werd uit de narcose deed het erg veel pijn, en lag mijn hele gehemelte open van achter mijn tanden tot in mijn keel. Dit had de de arts er helemaal niet bijverteld, ik zou een sneetje van 2 cm krijgen door mn gehemelte heen.ook zei de arts dat ik de volgende dag wel weer naar school kon, en dat het maar een kleine operatie was. Ik heb echter 2 weken niet kunnen eten of praten. het viel heel erg tegen. Toen ik gisteren naar de orhodontist moest ,om te laten kijken of het goed geheeld was en om mijn spinbeugel erin te laten zetten, zei hij dat ik in juni weer geopereerd moet worden. Dit zal een operatie van 4 uur zijn, mijn kaak wordt op 4 plaatsen gebroken, er worden twee stukjes bot naar mijn onderkaak verplaatst, en mss moet mn onderkaak net als mn bovenkaak gespleten worden. Veel mensen denken dat dit een cosmetsiche operatie is. dit is echt heel verevelend, want als deze operatie noet gedaan wordt dan zal ik over een jaar of 3 niet meer goed kunnen eten en praten. Nu is het eten al vaak lastig. Wie kan mij meer over deze operatie vertellen. Ik durf echt niet nog een keer geopereerd te worden, het viel zo tegen de vorige keer en dat was nog maar de vooroperatie, Mandy


Hallo Om te beginnen; Mijn dochter heeft ook een spinbeugel gehad, maar die moest ik elke dag twee keer aan draaien totdat de bovenkaak 8 mmm breder was geworden, dus dat is in 6 weken geleidelijk aan gebeurt. de ene ortodontist kiest ( of soms kan het niet anders) voor geleidelijk aan verwijdden van de kaak of dus opereren. Jouw spinbeugel is nu waarschijnlijk geplaatst om de afstand nu zo te houden. Dat je een volgende keer weer geopereert zult moeten worden en dat je er tegen op ziet kan ik me voor stellen. M.n dat er achteraf hele anderen dingen waren als dat je verteld was. Het is jammer dat je niet precies wist wat je kon verwachten en hoe het zou gebeuren. Ik zou een volgende keer goed informeren hoe en wat, maar het wel laten doen. Want inderdaad als je erge last krijgt met praten, slikken/ eten is ook niet prettig. ( ik neem aan dat je ook nog heel veel jaren wilt praten en ook nog een beetje verstaan baar. Een oud collega heeft ook een soortgelijke operatie gehad en ik weet niet meer precies wat zij bij haar hebben gedaan, wel zijn haar kaken gebroken en breder gemaakt en tanden verplaatst en heeft ze er best wat last van gehad in het begin, maar nu zegt ze ( achteraf) ik had het er graag voor over en het voelt gewoon echt veel beter. ook haar uiterlijk qua gezicht is wat natuurlijk geworden en zij zelf is daar blij mee. Met praten en eten heeft ze nu niets geen last meer. Ik hoop dat je er door dit verhaal iets positiefs uithaald.En laat je goed inlichten en heb een beetje vertrouwen. heel veel sterkte in juni.

label.Geplaatst op 2006-02-08 11:32:36


het is denk ik inderdaad heel belangrijk voor jou nu dat je weet wat je kunt verwachten bij de volgende operatie. geef dit aan bij de arts. geef ook aan dat je veel pijn hebt gehad en vraag of je meer pijnmedicatie mag hebben. volgens mij kun je in de meeste ziekenhuizen ook bij iemand terecht van maatschappelijk werk om mee te praten en je voor te bereiden op de operatie, vraag hiernaar. succes en sterkte bij je operatie. denk aan het belang voor je toekomst.

label.Geplaatst op 2006-02-08 14:10:56


Bedankt voor je reactie Alt-sax. Maar ik heb eigenlijk nog een vraag: hoe lang duurde het voordat de collega ,waar je het over had, weer volledig hersteld was van die operatie?

label.Geplaatst op 2006-02-08 14:32:13


Oh, dat is een alweer een tijdje geleden. Ik weet wel dat ze ongeveer twee maanden na de operatie weer werkte. maar weet niet meer of dit volledig was. Ze werkt inmiddels ergens anders, maar zal eens kijken of ik er nog achter kan komen. Ga van de week mijn best doen. Je hoort hopelijk nog van me.

label.Geplaatst op 2006-02-12 18:54:09


Hallo, Ik heb enige ervaring met een kaakoperatie. Een vriend van me heeft het ondergaan. maar dat was aan de onderkaak. De onderkaak groeide door dus er ontstond een enorme "centenbak" zoals ze dat ook wel noemen. Hij ging met zijn ondertanden op een gegeven moment het tandvlees van zijn boventanten kapot-bijten. Maar de onderkaak is toen aan beide kanten gebroken en naar achteren geschoven. Het herstel qua werken en eten heeft ongeveer 10 weken geduurd. Het ziet er nu allemaal keurig netjes uit. Alles van binnenuit gedaan, dus ziet er niets van. Veel sterkte, als er meer vragen zijn, vraag maar, misschien kan ik je helpen! Groeten Broeder E

label.Geplaatst op 2006-02-14 17:11:16

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren