© 2024 solvo B.V.

Is kou ongezond?

Omdat het voor mij onbetaalbaar is om mijn huis \'s winters behaaglijk warm te houden, zit ik altijd in de kou. Nu vraag ik mij af of dat wel gezond is, of maakt het niet uit?


Kou is in principe niet ongezond. Je wordt er ook niet verkouden van, een idee wat maar niet weg te krijgen is. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, wat je voornamelijk krijgt door lichamelijk contact (bijv. hand schudden!! Niet zoenen, maar wel de hand schudden is dus onzinnig) of voorwerpen die kort daarvoor aangeraakt zijn door iemand met een verkoudheid (de "smerige" deurkruk).

label.Geplaatst op 2005-10-24 18:50:02


Wat een flauwe reacties zeg. Computer verkopen, nibud, e.d. Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Computer verkopen is geen optie, omdat een van mijn zonen die nodig heeft voor zijn studie. En NIBUD ? Bij ons valt er ook niks meer te bezuinigen hoor, we eten al minimaal, maar ook wij kunnen alleen s winters als het echt koud is, de verwarming in de huiskamer op 15 graden zetten. Anders moeten we het gas helemaal af laten sluiten, andere optie dus, of helemaal niks meer eten. Ik zou zeggen, doe inderdaad meerdere lagen kleren over elkaar aan, en zorg dat je voeten goed warm blijven, dus dubbele sokken in je pantoffels. ik leef al jaren zo. Je went er aan. Ik denk niet dat het ongezond is, volgens mij is het veel slechter, die mensen die de verwarming op 20 graden hebben staan, en dat het buiten min 5 is, en dan die overgang, van heet naar ijskoud, das veel slechter. Omdat ik eraan gewend ben, heb ik het bij andere mensen gauw te warm. Mensen zitten swinters ook bv in overhemden of dunne shirts in de huiskamer, nou, ikke niet. Een wolle maiillot, 2 paar sokken en toffels, een dikke rok met onderrok, een hemd daar over heen een t shirt met lange mauwen en daar overheen een dikke blouse en daar overheen een dik wollen vest. Zo kleed ik mij swinters in huis. Mijn mannelijke huisgenoten hebben 3 tshirts over elkaar en daar overheen een trui. Gaat best hoor. Tja, dit is het gevolg van niet de mazzel hebben dat je een goedbetaalde baan hebt. En volgens de rechtse politica kunnen we nog wel meer inleveren. Voor ons wordt het waarschijnlijk in 2006 het gas helemaal afsluiten. Dan kook in wel op butagasje en wassen we ons met koud water, k heb die situatie in eind jaren 70 ook eens een paar jaar gehad. Je went eraan, jezelf wasssen met koud water. Let wel: Je moet vochtvreters neerzetten, want doordat je haast niet kan stoken wordt het gauw vochtig, en dat is erg slecht (k heb reuma en astma ) dus dat is wel een nadeel, het vocht, dat je het niet kan droogstoken. Maar ja, we leven nog he, dat is het leven van de minima in Nederland, maar de meesten schamen zich ervoor, dus zeggen het niet, want er wordt net gedaan alsof het je eigen schuld is, zeker als je een ziekte hebt.

label.Geplaatst op 2005-10-01 18:29:25


Ja, ik doe het ook zo. Ik heb ook dubbel glas, en dichte redelijk dikke vitrage. Als het maar enigszins donker wordt, doe ik ook mijn (dikke) gordijnen dicht en doe ze achter de radiator, en ook geen bank voor de radiator laten staan. Ik heb de warmte van hondenlichamen tegen me aan als ik het erg koud heb. Voor s nachts hebben wij een dubbel dekbed, dus 2 op elkaar, en honden als kruik. Ook in de huiskamenr op de bank geeft een hondenlichaam lekkere warmte tegen je aan. een hondenlichaam is altijd 1 graad warmer dan een mensenlijf. Bij rugpijn bv, ga je op je zij liggen en laat je een hond dicht tegen je rug aan liggen. Ik heb gehoord dat mensen 200 jaar terug ook honden als kruik gebruikte. Je moet natuurlijk er wel voor zorgen dat ze vlovrij zijn, anders is het niet tof. En bv, je voeten een tijdje in een warm voetbad en daarna warme sokken en toffels aan. In bed kan je ook een hond op je voeten hebben liggen. Honden zijn voor zoveel dingen bruikbaar :)

label.Geplaatst op 2005-10-02 15:58:36

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren