© 2024 solvo B.V.

Kalium

Bij bloedonderzoek bleek ik een ernstig kaliumtekort te hebben. Slik nu dagelijks 2 tabletten en moet binnenkort weer bloedprikken. Hoe kom je hieraan en wat zijn de gevolgen van een kaliumtekort?


Ik heb iets voor je opgezocht op internet: Een kaliumtekort of een kaliumoverschot ontstaat als het evenwicht tussen opname en uitscheiding is verstoord. Een te geringe of een te grote opname van kalium met de voeding is daarvan onder normale omstandigheden zelden de oor- zaak. De nieren passen de uitscheiding van kalium namelijk direct aan. Bij ernstige diarree of bij ernstig braken kan het verlies aan kalium zo hoog worden dat een tekort ontstaat. Ernstige diarree kan ontstaan door darmstoornissen, maar ook door het frequent gebruik van laxeermiddelen. Kaliumrijke producten zijn aardappelen, groente en fruit. Van een vriend die door het gebruik van bepaalde medicijnen vaak een kaliumtekort heeft, weet ik dat vooral bananen veel kalium bevatten. Kijk ook nog eens op internet: "Kaliumtekort" intikken en je kunt vast wel het nodige er over vinden. Het beste ermee!

label.Geplaatst op 2005-12-02 15:15:52


Ik zou even zoeken onder hypokaliemie (nederlands) of hypokalemia (engels), wat beide niets anders betekent dan een tekort aan kalium. Via deze termen kom je denk ik meer te weten.

label.Geplaatst op 2005-12-03 23:45:03


Hallo Henrica, Dank je wel voor de genomen moeite! Ik zal zeker even kijken op internet. Sandra

label.Geplaatst op 2005-12-02 15:41:32

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren