© 2024 solvo B.V.

Kanker

wie weet of kanker erfelijk is? bij mijn moeder in de familie komt kanker namelijk heel erg veel voor? alle informatie is welkom


Ik denk niet dat, hoewel het uiteraard zeer begrijpelijk is, je de schuld moet gaan zoeken bij iets wat je wel of niet gedaan hebt. Uiteindelijk is bijna alles wel kankerverwekkend, mits de dosis maar hoog genoeg is en je lang genoeg zoekt naar bepaalde factoren. Kanker op jonge leeftijd is over het algemeen ruim beinvloed door erfelijke factoren; immers, het lichaam heeft nog niet eens zo lang bloot gestaan aan schadelijke stoffen. Bedenk je ook dat kanker niet iets is wat van de ene op de andere dag er plotseling is. Er gaat een behoorlijke poos overheen, zeker ook voordat het pas klachten levert.

label.Geplaatst op 2004-05-20 01:00:41


Hallo Jolanda, inderdaat is kanker erfelijk, mijn moeder is er aan overleden,90 jaar, mijn vader ook 66 jaar, mijn broer heeft prostaat kanker gehad met veel bestralingen is het gelukkig tot staan gebracht,65 jaar, maar er zijn heel veel vormen van kanker,de ene soort is meer vatbaar voor erfelijkheid dan de andere ik hoop dat je hier iets aan heb. sterkte groetjes van Kwast.

label.Geplaatst op 2004-05-11 08:38:32


Er is wel degelijk een erfelijke component betrokken in de vorming van kanker. Vaak er is wel meer nodig om kanker te laten ontstaan. Verder moet je geen verkeerde conclusies trekken uit het feit dat er in je moeders familie veel kanker voorkomt. Je moet nu niet gaan denken dat jij het automatisch ook krijgt. Zo werkt het niet. Sommige kankers zijn aan elkaar gerelateerd qua erfelijkheid, andere weer niet. Ook kan het voorkomen van veel kanker in de familie berusten op toeval, hoewel ik met deze beperkte informatie niet kan beoordelen of dat waarschijnlijk is of niet. Als je vragen hebt over erfelijkheid en kanker in de familie, ga dan eens langs de huisarts.

label.Geplaatst op 2004-05-15 22:45:04


bij ons in de familie wordt kanker namelijk in een laat stadium ontdekt? ik wordt wel bang van de dingen nu ook weer is mijn zus van mijn opa getroven door kanker ook in vergevorderd stadium (ongeneselijk). om te weten of ik ook aanleg heb om kanker te krijgen kun je je daar op laten testen en waar kun je dat laten doen?

label.Geplaatst op 2004-06-08 22:43:17


Ik denk het ook, want mijn oma had leukemie en mijn dochter ook.

label.Geplaatst op 2004-05-11 11:12:05


Omdat de mensen zo en zo ouder worden, komt kanker erg veel voor. Normaal werden mensen mar 35 of 40 jaar, en dan was het op. Als je na je 60ste kanker krijgt is het wel redelijk normaal. Zeker in deze tijd van kerncentrales e.d. , vervuiling, radon, waardoor iedereen meer straling oploopt dan normaal is. Maar zoals mijn dochter, een kind van 10 maanden, die kanker krijgt, is toch wel heel erg raar. Maar het was ook een nieuwbouwhuis met een hoge concentratie radon, waar ik toen woonde tijdens mijn zwangerschap en haar leven. En ik was altijd thuis........ nooit weg, misschien een kwartiertje per dag voor boodschappen...........

label.Geplaatst op 2004-05-17 20:56:11


Er is geen test beschikbaar waarmee je je hierop kunt laten testen. Er zijn vele genen betrokken bij de ontwikkeling (of juist onderdrukking) van kanker. Je zult dus ook niet weten of je er aanleg voor hebt of niet. Bedenk je daarnaast ook dat kanker op oude leeftijd vaak voorkomt (1 op de 3 mensen sterft aan kanker) en dat dat dus minder met erfelijkheid te maken heeft. Kanker op oude leeftijd wordt vaak niet "meegeteld" bij kanker in de familie. Bij veel kankers op jonge leeftijd is er pas reden om je eventueel zorgen te maken en (indien mogelijk en noodzakelijk) preventief te screenen. Het feit dat blijkbaar vele kankers in een laat stadium gediagnostiseerd zijn, zegt niet zo veel. Het moment waarop een kanker "ontdekt" wordt, hangt sterk af van de plaats waar het zit en als gevolg daarvan de klachten die het veroorzaakt. Nogmaals, ga hiervoor naar je huisarts. Dit is echt geen rare vraag. Schrijf dan alleen wel van te voren op: 1. wie er kanker heeft gehad (moet uiteraard wel familierelatie zijn, geen aangetrouwde oom ofzo) 2. welke kanker (waar zat die kanker? lever? dikke darm? borst? baarmoeder? prostaat?) 3. op welke leeftijd Dan heb je het ideale voorwerk gedaan en kan de huisarts je goed adviseren.

label.Geplaatst op 2004-06-08 23:52:27

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren