© 2024 solvo B.V.

Krampen

Ik heb sinds enkele maanden, last van krampen in de voet en kuiten. zelfs volleybal ik. na of tijdens training of wedstrijd wordt(en) mijn voet,kuit(en) stijf en kan heel moeilijk vooruit komen, als ik doorgaat, krijg ik krampen, die duren zo\\\\\\\'n minuut of 8. Het duurt ongeveer 3 of 4 dagen voor dat alles weer normaal is. Verschillende onderzoeken gehad, met uitslag, zo gezond als.., weet niet hoe ik verder moet, moet zelfs van de huisarts blijven sporten. Alle informatie is welkom.


Een goede warming up en gooling down zijn zeer belangrijk. Zo zorg je dat de doorbloeding beter en gereguleerder gerelged kan worden en zorg je er dus voor dat je de spieren niet overbelast. Een goede, regelmatige training kan helpen. Vraag een fysiotherapeut om advies.

label.Geplaatst op 2004-04-11 16:26:49


Hoi Brechie, Alles gedaan zo als je aangeeft incl. Fysio, maar helaas nog geen resultaat. ik wil je wel bedanken voor je advies.

label.Geplaatst op 2004-04-11 22:21:58


Bibim, Dit lijkt op een 2e fase van overbelasting, dus oppassen geblazen. Naast de factoren die Brechie al genoemd heeft, zijn er nog een paar andere facetten die van invloed zijn op je klacht. Maar dat even terzijde; je zegt de WU/CD en rekken wel uit te voeren, maar of dat op de juiste wijze gebeurt is te betwijfelen. Ik heb zelfs bij ervaren trainers moeten merken, dat dit een ondergeschoven kindje is en niet zo veel voorstelt. Er wordt meer aandacht gegeven aan de technische kant van de training dan de juiste voorbereiding. Bovendien wordt die meestal slecht uitgevoerd en al helemaal niet gecorrigeerd, waardoor het beoogde effect volkomen verloren gaat. Andere factoren die van invloed zijn: te snelle en zware opbouw van de training, te vaak en te lange training, een tekort aan vocht en/of bepaalde mineralen (bijv. kalium, natrium e.d.). Verder speelt lichamelijk onderhoud een rol mee. Een goede sportmedische verzorging en begeleiding is eigenlijk onmisbaar bij elke tak van sport. Je moet niet wachten tot er een blessure opdoemt en dan met je plasje naar de dokter gaan, maar juist proberen te voorkomen dat er een blessure ontstaat. Als de vereniging daarvoor niet zorgt, laat je dan uit jezelf regelmatig onderhanden nemen en controleren door een gediplomeerd sportmasseur/-verzorger. Dat kan je veel problemen besparen en bovendien je conditie en daardoor je prestaties verhogen. Mijn advies is dus; ga zo spoedig mogelijk eens bij een sportmasseur langs voor nader onderzoek en behandeling, en herhaal dat op gezette tijden. Voor de één is dat eens per week (bij intensieve sportbeoefening; bij blessures wel 2x per week) en bij de ander eens in de 2 / 3 weken (bij een lichter trainings/wedstrijdprogramma). Mocht dit nóg niet het gewenste resultaat opleveren, Maak dan eens een afspraak met een AMC (SportMedischAdvies centrum), adressen in de Gouden Gids. Je kan daar zonder verwijskaart van je dokter naar toe en de eerste 2 bezoeken worden door de meeste verzekeringen (gedeeltelijk) vergoed. Heb je nog specifieke vragen, kun je me beter privé mailen. Het adres is: aryo2000wxs.nl Sterkte en spoedig herstel. Groetjes, Arthur van Dam - SportTherapeut.

label.Geplaatst op 2004-12-03 15:56:26

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren