© 2024 solvo B.V.

Kuit

ik heb al een paar weken last van rechte kuit. ik heb er iedere keer kramp of slaap in. wat kan dit zijn er wat kan ik er aan doen? alle informatie is welkom


Heb je misschien last van spataderen of trombose? TIP: ga eens langs de huisarts

label.Geplaatst op 2004-04-11 16:33:02


Jolanda, Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Er kunnen verschollende oorzaken zijn. Inderdaad even naar je dokter als het aan blijft houden. Op mijn gebied zou je kunnen zeggen, dat er sprake zou kunnen zijn van oververmoeidheid of overbelasting, te korte en/of te stugge kuitspier, tekort aan bepaalde mineralen zoals o.a. magnesium, natrium, kalium, selenium of te weinig vocht. Mogelijke remedies hiervoor: overbelasting vermeiden, kuitspier(en) laten masseren en rekken door minstens bevoegd sportmasseur, bloedonderzoek om mineralen te laten controleren en zonodig aan te vullen, meer vocht tot je nemen in normale omstandigheden 1 à 2 liter en bij hogere inspanningen 3 à 4 liter. Hoeven beslist geen dure sportdrankjes te zijn (tenzij aanvulling van bepaalde stoffen nodig is); gewoon water voldoet al. Hopelijk ben je hiermee geholpen. Groetjes, Arthur

label.Geplaatst op 2004-12-04 19:38:07


kun je zo'n bloedonderzoek zo via de huisarts aanvragen? en kun je merken dat je die stoffen minder in je lichaam hebt?

label.Geplaatst op 2004-12-04 20:02:56


Ja, je kunt aan je huisarts een bloedonderzoek te doen of aan te laten vragen, als je klachten aan blijven houden en zeker als ze onverdraaglijk zijn. Maar ik kan de noodzaak zo niet beoordelen en woil niet op de stoel van de dokter gaan zitten. Laat de beslissing in eerste instantie aan hem over. Wat betreft een mogelijk tekort aan mineralen: dat zou afgeleid kunnen worden uit je klacht zelf, maar ook mijn andere genoemde en misschien nog wel meer, zouden op je klacht van invloed kunnen zijn. Verder zou je zelf ook nog iets kunnen doen om je klacht te verminderen of op te lossen als de verkorte spieren de oorzaak zouden zijn, door deze na een korte warming-up zelf regelmatig op te rekken. Vraag als je daar toch bent, naar oefeningen bij fysiotherapeut of sportmasseur om zelf uit te voeren.

label.Geplaatst op 2004-12-04 20:35:24


Dit is uiteraard geen tekort aan mineralen of wat dan ook. Het is duidelijk een lokaal probleem. Dit heeft iedereen wel eens, of tenminste ik wel. Ik zou dan ook niet naar de huisarts gaan.

label.Geplaatst op 2004-12-04 22:22:25


Beste Co, Een correctie op jouw stelling. Gebrek (en soms teveel) aan mineralen kunnen bij bepaalde personen wel degelijk lokale/regionale invloed hebben. Dit hoeft niet altijd algehele lichamelijke consequenties te hebben. Maar vaak zijn er dan ook andere factoren van invloed. Ik stel dus niet dat dit dè oorzaak is maar een factor waarmee rekening gehouden kan worden. Daarom is doktersbezoek geïndiceerd; uitsluiting of bevestiging van deze factor, al denk ik zelf dat één van de andere genoemde mogelijkheden waarschijnlijker is. Er zou zelfs sprake kunnen zijn van al eerder gestelde beknelde zenuw of bloedvat. Dat moet toch onderzocht worden als deze klachten aan blijven houden? Nog even nog wat info over de invloed van bepaalde mineralen mbt krampvorming. Magnesium laat o.a. spieren en zenuwen effectief werken (anti-kramp effect); natrium houdt vochtbalans op peil; kalium bevordert o.a. zuurstoftransport en verwijdering van afvalstoffen; calcium zorgt o.a. voor samentrekking v/d spier en impulsoverdracht bij zenuwbanen. Hopelijk heb ik hiermee alle betrokkenen voldoende geïnformeerd. Groetjes, Arthur van Dam - SportTherapeut P.s.: Alhoewel ik elkaar bekritiseren (uitgezonderd gefundeerde kritiek, want het is goed om elkaar wel te corrigeren als we eens een fout maken) verafschuw, toch een kleine noot van mij mbt je reactie. Je hebt nu wel een stelling gelanceert die mijn opvatting tegensprak (op zich niets op tegen), maar een antwoord op de vraag heb je overigens niet gegeven. En dát was toch de bedoeling van de OP. Kun je je vinden in de diverse antwoorden en kan je er nog iets op aanvullen? In een later bericht heb ik gelezen van dezelfde OP dat ze een spierscheur had opgelopen. Maar die vraag is al afdoende en meer op tijd beantwoord door \'fysio\'. Helaas ben ik pas sinds vorige week lid van deze club en komt mijn antwoord wat aan de late kant.

label.Geplaatst op 2004-12-06 15:32:38

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren