© 2024 solvo B.V.

Ondersteuning dementerenden en hun mantelzorgers

Rotterdam, 4 januari Hallo Allemaal, Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Melissa kaat 22 jaar en studeer ergotherapie aan de Hogeschool van Rotterdam. op dit moment ben ik bezig met een afstudeeropdracht bij stichting de Stromen. Het gaat om een project dat gebaseerd is op het Nederlandse onderzoek van Maud Graff. Zij is een ergotherapeut die onderzoek heeft gedaan naar de verbetering van kwaliteit van leven bij ouderen met dementie en hun mantelzorgers. Hieronder staat een krantenartikel met extra informatie over dit onderzoek. Nu ben ik op zoek naar mensen die mee willen werken om dit onderzoek in de praktijk te gaan uitvoeren. Wat dit precies inhoud is het volgende: Een ergotherapeut van de Stromen bij u thuis komen om daarbij wensen en mogelijkheden van zowel de oudere met dementie als de mantelzorger te inventariseren. Hierna zullen we gezamenlijk gaan kijken naar een mogelijke oplossing. Dit kan zijn door bijvoorbeeld praktische adviezen of door een training. Daarna kunnen er een aantal afspraken volgen. Voor de gehele behandeling hoeft u niet uw deur uit, wij komen bij u thuis! Wanneer u mee zou willen werken met het onderzoek of extra informatie wilt kunt u contact met mij opnemen, mijn email adres is melissakaat@msn.com Alvast bedankt en hopelijk tot ziens. Alzheimer is leefbaarder na ergotherapie Gepubliceerd: 21 november 2006 00:00 | Gewijzigd: 21 november 2006 16:00 Door onze redactie wetenschap rotterdam, 21 nov. Tien sessies ergotherapie voor dementerenden en hun verzorgers verbeteren de manier waarop de patiënten zich in huis redden. De mantelzorgers vinden hun taak minder zwaar en zijn enthousiast. • Overzicht - Meer wetenschapsnieuws Dat schrijven onderzoekers van het Nijmeegs Universitair Medisch Centrum in een eind vorige week online gepubliceerd artikel in de British Medical Journal. Volgens geriatriehoogleraar Marcel Olde Rikkert werken dit soort gedragstrainingen beter dan geheugentraining of geneesmiddelen. „Dit soort trainingen verbeteren de zelfredzaamheid en de kwaliteit van leven. Er zijn ook mogelijkheden om de methode in te voeren, want ergotherapie thuis wordt in principe vergoed.” De zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen nemen zo sterk toe dat er minder hulp nodig is. De onderzoekers concluderen in hun artikel: „We geloven dat ergotherapie op de lange termijn minder afhankelijk maakt van professionele zorg en leidt minder behoefte aan institutionalisering.” Olde Rikkert: „ Als de mantelzorgers leren om een dementerende te trainen bij bijvoorbeeld boodschappen doen of medicijninname, dan raken zij vaak hun houding kwijt van ‘ik kan niks tegen de dementie doen.” Onderzoekster Maud Graff volgde een groep van ruim 65 dementerenden en hun verzorgers die in vijf weken tienmaal thuis een uur ergotherapie kregen. In de eerste vier sessies bespraken de therapeuten de problemen. Daarna volgde de gerichte training. Na zes weken en later nog eens na drie maanden zijn de dagelijkse vaardigheden vergeleken met die van dementerenden en hun mantelzorgers die de behandeling niet kregen. Olde Rikkert: „Het effect is zo groot dat iedereen zal erkennen dat de gemeten verandering ook in de praktijk merkbaar is.” Er komt steeds meer belangstelling voor therapieën gericht op thuiswonende dementerenden en hun verzorgers. Uit vandaag in de Annals of Internal Medicine.gepubliceerd Amerikaans onderzoek naar ondersteuning van alleen de mantelzorgers kwam onder de cursisten bijvoorbeeld depressie veel minder voor: 1 op de 8 tegen bijna 1 op de 4 in een controlegroep. Het was een training om problemen te leren oplossen, vaardigheden te leren en met stress te leren omgaan.

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren