© 2024 solvo B.V.

Operatie bloot ?

Ligt de patient altijd bloot op de operatietafel ? Ook als alleen b.v maar een voet geopereerd wordt ? En zo ja waarom ?


Patienten die geopereerd worden liggen altijd vrijwel bloot op de operatietafel. Wel mag je (in geval van een voet) zo'n schortje aanhouden. Als je b.v. een pyama aanhoudt dan kunnen daar veel bacterien in zitten en dat natuurlijk niet goed in zo'n ruimte. Je hebt dan eerder kans dat er na de operatie een infectie in de wond komt.

label.Geplaatst op 2006-02-12 15:26:20


Hallo, voor zover ik me kan bedenken heeft het puur met de hygiene te maken. Groeten Broeder E

label.Geplaatst op 2006-02-13 20:35:33


Het is niet zo zeer een hygiene issue, want daarvoor wordt het operatiegebied al ontstmet met bv jodiumoplossing. Het heeft voornamelijk te maken met het toegankelijk zijn van het lichaam (voor bv. ecg plakkers, luisteren naar de ademhaling of de tube goed zit, makkelijk infuusjes prikken, blaascatheter, enz.).

label.Geplaatst op 2006-02-18 18:32:11


Ik vind een operatiehemd/schort eigenlijk wel iets anders dan geheel bloot. Toegegeven, erg charmant is het niet, maar je bent redelijk bedekt hoor. In bijna alle gevallen mag je je eigen onderbroek aanhouden, en vaak zal er ook nog iets van een deken over je heen gelegd worden- als dat tenminste niet in het operatiegebied in de weg ligt. En zo'n hemd is inderdaad zo gemaakt zodat ze overal goed bij kunnen. Ze zouden van mij alleen een stukkie klitteband aan de achterkant mogen zetten, zodat je niet in je onderbroek loopt als je op de afdeling bent en even naar 't toilet waggelt ;-).

label.Geplaatst op 2006-02-22 23:51:19

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren