© 2024 solvo B.V.

Operatie; nuchter & plassen waarom?

Waarom moet je voor een operatie nuchter zijn? En hoelang van te voren? Ook begreep ik dat het na een operatie van belang is geplast te hebben? Waarom is dit, en is dit altijd zo, bij narcose en een ruggeprik?


Voor een operatie moet je meestal 24 uur van te voren nuchter zijn,dit om braken te voorkomen zowel tijdens als na de operatie.Het gevaar is anders dat je aspireert,dus je braaksel inademt en dat is niet zo lekker. Na een operatie is binnen een aantal uren geplast hebben van belang om te weten "dat alles weer werkt" .Tijdens een operatie wordt alles min of meer stil gelegd,dus dat moet weer op gang komen.

label.Geplaatst op 2005-11-22 16:44:08


Bedankt voor de info! Wat me nog niet duidelijk is: Moet je bij een ruggeprik & bij narcose binnen 6 uur na ok geplast hebben? En minimaal hoeveel uur nuchter? (bv bij niet geplande ok)

label.Geplaatst op 2005-11-29 16:55:39


Nurse, De door jou aangehaalde 24 uur is niet bij alle operaties van toepassing Zelf heb ik op een donderdagochtend een by-pass operatie ondergaan. Vanaf woensdag avond 20.00 uur mocht ik niets meer eten, wel drinken. En binnen 6 uur na verwijdering van de katheter moest ik weer zelfstandig geplast hebben.

label.Geplaatst op 2005-11-22 21:14:08


Daarom schreef ik ook "meestal".Er zijn inderdaad een paar operaties bij waar je langer van te voren nuchter moet zijn.

label.Geplaatst op 2005-11-22 21:38:52


Ik heb op chirurgie gewerkt en heb zelf een paar operaties ondergaan, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand 24 uur van te voren nuchter moest zijn. Het moet zijn: na 24 uur, dus na 12 uur 's nachts niet meer drinken. De avond van tevoren mag je een gewone maaltijd nemen.

label.Geplaatst op 2005-11-25 16:55:45


klopt,heb het verkeerd opgeschreven inderdaad.sorry

label.Geplaatst op 2005-11-26 17:37:40

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren