© 2024 solvo B.V.

Persoonlijke verhalen over stadsleven met astma

Hi, ik ben op zoek naar families die strijden met astma! Ik wil een verhaal vertellen over milieu en gezondheid. Daarvoor wil ik van jou leren hoe de twee in praktijk bij het leven met een chronische ziekte als ASTMA betekenis krijgen. Ik ben regisseur van een studentenfilm van de UvA (Media en Cultuur) over de ogenschijnbare contradictie van \'duurzaam stadsleven\'; Het stadsleven is snel, dynamisch, flexibel, afstanden verdwijnen, alles is bereikbaar, we kunnen samenkomen, we kunnen onze economische behoeftesbevredigen (ons gezin te onderhouden en in de gelegenheid zijn daarnaast leuke dingen te doen etc). Duurzaam aan de andere kant is toekomst, is kind, is gezondheid, is vitaliteit. Allbei belangrijk. Maar wat als het één het ander bedreigt? De worsteling tussen de twee, in de hele milieu kwestie die nu steeds meer in de media doordringt, is er een waar we allemaal mee te maken krijgen. De één positioneert zich direct aan de ene of de andere kant van het spectrum, de ander probeert zich afzijdig te houden en weer een ander is in actieve strijd met hoe hij nou het best kan bijdragen op microniveau of macro aan het milieu. Is het een keuze tussen de twee of kan het allebei te gelijk? Voor de documentaire \"We wensen u een prettige vlucht\" (werktitel) ben ik, als regisseur, niet op zoek een platte ruzie tussen een alternatieve radicaal en een overconsumptie radicaal. Nee, liever richt ik me op het innerlijke conflict tussen onze zorg voor de toekomst/gezondheid van onszelf en de volgende generatie en onze zorg voor het netwerken en het vergroten van onze wereld. Dit in het kader van de toenemende luchtvervuiling door verkeer in de randstad en de gezondheidsproblemen die het met zich mee brengt.