© 2024 solvo B.V.

Persoonlijke verhalen over stadsleven met astma

Hi, ik ben op zoek naar families die strijden met astma! Ik wil een verhaal vertellen over milieu en gezondheid. Daarvoor wil ik van jou leren hoe de twee in praktijk bij het leven met een chronische ziekte als ASTMA betekenis krijgen. Ik ben regisseur van een studentenfilm van de UvA (Media en Cultuur) over de ogenschijnbare contradictie van \'duurzaam stadsleven\'; Het stadsleven is snel, dynamisch, flexibel, afstanden verdwijnen, alles is bereikbaar, we kunnen samenkomen, we kunnen onze economische behoeftesbevredigen (ons gezin te onderhouden en in de gelegenheid zijn daarnaast leuke dingen te doen etc). Duurzaam aan de andere kant is toekomst, is kind, is gezondheid, is vitaliteit. Allbei belangrijk. Maar wat als het één het ander bedreigt? De worsteling tussen de twee, in de hele milieu kwestie die nu steeds meer in de media doordringt, is er een waar we allemaal mee te maken krijgen. De één positioneert zich direct aan de ene of de andere kant van het spectrum, de ander probeert zich afzijdig te houden en weer een ander is in actieve strijd met hoe hij nou het best kan bijdragen op microniveau of macro aan het milieu. Is het een keuze tussen de twee of kan het allebei te gelijk? Voor de documentaire \"We wensen u een prettige vlucht\" (werktitel) ben ik, als regisseur, niet op zoek een platte ruzie tussen een alternatieve radicaal en een overconsumptie radicaal. Nee, liever richt ik me op het innerlijke conflict tussen onze zorg voor de toekomst/gezondheid van onszelf en de volgende generatie en onze zorg voor het netwerken en het vergroten van onze wereld. Dit in het kader van de toenemende luchtvervuiling door verkeer in de randstad en de gezondheidsproblemen die het met zich mee brengt.


Deze struggle wil ik een gezicht geven door een familie te volgen waarbij ouders hun best doen hun kind met astma zo goed mogelijk leven te geven. Een sympatiek gezin waarmee mensen zich kunnen identificeren. Een gezin waarvan een van de ouders daarnaast werkt als piloot, stewardess of een andere functie die symbool staat voor de dynamische wereld die altijd onderweg is. (Ouder zou ook eventueel kunnen werken bij een reisbureau). Door deze tegenstrijdigheid aan te grijpen in plaats van te veroordelen willen we een persoonlijk portret maken van een gezin dat zijn best doet een mooi leven te leiden! Dynamisch en gezond. Maar obstakels van gezondheid en het snelle leven ondervindt. Het is een korte documentaire die zich erg op het gezin richt. Deelname bestaat uit interviews geven, in huis filmopnames, bij een dokterbezoek, op school in de dagelijkse habitat van het kind en eventueel onderweg - op straat of in de auto/treinstation. Op elke lokatie zullen maar een paar shots gemaakt worden. De vele lokaties zijn nodig in verband met de dynamiek en het áltijd onderweg zijn'wat de docu in beeld wil brengen. Het thema draait immers om dynamiek en snelheid en onze verbondenheid met deze snelheid - wat het dus zo lastig maakt ons ervan los te koppelen. In de thuis situatie zullen er wel wat meer opnames gemaakt worden. Om goed te laten zien hoe het gezin leeft. De opnames beginnen vanaf 21 november. Voor die tijd is er dus de gelegenheid elkaar wat beter te leren kennen. Het is ook een selectie proces van zowel de kant van het gezin als van ons: Voelt dit gezin wel prettig bij de camera? Of vinden ze het lastig om erover te praten? Is de gezondheid van hun kind in te slechte staat op het moment of wordt er eigenlijk helemaal geen strijd ervaren? Er moet natuurlijk wel een strijd zijn anders is er niks om te volgen. Maar het is ook heel persoonlijk dus het vertrouwen moet wederzijds wel in korte tijd sterk genoeg zijn om mooi samen te werken. Dit komt allemaal aan de orde in een voorgesprek die ik vanaf 8 tot en met 16 november kan houden bij mensen thuis. Na 16 november is een ontmoeting zeker ook nog mogelijk en relevant maar dan moet er wel al het eerste contact zijn gelegd ivm de draaiplanning. In zo'n voorgesprek kunnen vragen gesteld worden en kan er eventueel ook nog worden besloten om enkel als informant bij te dragen aan het verhaal. Want persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom zodat daar rekening mee kan worden gehouden in het vertellen van dit verhaal rondom gezondheid en stadsleven

label.Geplaatst op 2007-11-07 13:54:49


Het is een nonbudget productie waarbij de techniek gesponsord wordt door de faciliteiten van de UvA en de crew bestaat uit derde jaars filmstudenten. Professionaliteit en de intentie een film te maken die een breder publiek aanspreekt is wel aanwezig en we zullen ervoor zorgen dat we onze dank voor de samenwerking wel uitdrukken in de vorm van een klein persoonlijk kadootje. En we zorgen natuurlijk voor een kopie van de documentaire op dvd. Als jij denkt dat je de complexiteit van leven met een kind dat Astma heeft in de drukke stad kan uitleggen, en als jij in tweestrijd leeft met de chaos aan belangenverstrengelingen van HET VERSCHIL uitmaken in de thuisomgeving en het grotere geheel… dan willen wij met de volle 100% ons best doen dat zo goed mogelijk in beeld te brengen. Of ben jij een kind met astma en ben je in strijd met je gezondheid en wil hierover praten met anderen zodat zij beter begrijpen wat voor conflicten met het stadsleven je doormaakt als kind met astma? Kunnen je vriendjes/vriendinnetjes dingen doen die jij moet laten en maakt het je boos, verdietig, jaloers of misschien wel trots dat je je leven anders inricht? Huiver dan niet contact op te nemen voor verdere informatie!!! Voor verdere vragen kan je mij persoonlijk bereiken op 06 1458 1983 of op het email adres van de productie duurzaam.amsterdam@hotmail.com. We zien reacties met plezier tegemoet! Vriendelijke groeten, Chihiro Geuzebroek

label.Geplaatst op 2007-11-07 13:55:54

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren