© 2024 solvo B.V.

Pijnlijke gezwollen voeten in vliegtuig

Hallo, Mijn moeder van 53 jaar heeft last van zeer pijnlijke gezwollen voeten als zijn gaat vliegen. Het wordt zelfs zo erg dat ze niet meer normaal kan zitten in het vliegtuig. Het komt vooral voor bij zeer lange vluchten. Wat wel helpt is koelen van de voeten en dan haar benen hoog houden. De dokter zegt dat het niks is, maar wij geloven dit niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand een oplossing/medicijnen? en weet iemand wat het is??? Heel veel dank.


Hallo, je praat over vooral langere vluchten. Ik ben geen arts, maar ik denk aan trombose. Motivatie: door lang stilzitten, heb je een lage bloedstroom. Wat kun je doen om trombose te voorkomen in een vliegtuig? Beter water drinken dan alcohol. Regelmatig lopen, je kuit pompen, je spieren bewegen, zodat je bloed goed stroomt en vooral niet aspirine gebruiken, wat heel veel gebeurt nu, want dat zet geen zoden aan de dijk en je krijgt wel weer meer kans op bloedingen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Kijk even op www.trombosestichting.nl Nogmaals het is wat ik denk, misschien heeft iemand anders een andere mening!?! Groeten!

label.Geplaatst op 2006-02-16 15:12:01


als je trombose hebt , krijg je dat meestal in 1 been tegelijk, en dan word het hele been gezwollen en meestal ook rood. de gezwollen voeten komen denk ik door een verminderde bloedcirculatie. alle tips die gegeven werden door broeder e zijn ook goed hiervoor. groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-16 22:57:11


Hallo, een advies wat ik ooit kreeg voor lange vluchten, een steunpanty aan laten meten. Toegegeven het is een toer om deze aantetrekken maar ik heb er veel baat van gehad. Heb het er eens over met je arts. Veel vliegplezier toegewenst.

label.Geplaatst op 2006-02-17 10:29:59


Hoi, die tromboseverhalen kloppen niet. Je loopt inderdaad gevaar voor trombose, maar dat kan alleen gebeuren als je je been aan één stuk door niet beweegd. Wat is het dan wel? Door de luchtdruk in het vliegtuig in combinatie met veel zitten en het feit dat je vocht vasthoud in het vliegtuig krijgen sommige mensen last van oedeem (dat is het vasthouden van vocht in de onderbenen en voeten). Een steunkous gebruiken was een goed advies. Je moeder kan ook vanuit Nederland wat plaspillen meenemen op het advies van haar arts. Ik heb mijn enkel gebroken in Amerika en moest mezelf toen wel trombosespuiten toebrengen en mijn been hoog houden (er waren 3 vliegstuigstoelen voor me gereserveeerd en kon me been op de leunig voor me hoog leggen). Maar ik kon mijn been natuurlijk niet bewegen in het vliegtuig. Je moeder kan soms wat door de gang heenlopen. Groetjes van Cosy

label.Geplaatst op 2006-02-17 16:44:18


nog makkelijker dan steun kousen aan te laten meten is bij de drogist zwachtels halen , 4stuks en dan de benen inzwachtelen, evt infoinwinnen bij een fysio praktijk

label.Geplaatst op 2006-02-17 22:06:41


als jouw arts ,dit echt zo gezegd heeft, is dat niet al te slim..er sterven ieder jaar mensen na een lange vliegreis. aan diepe ader trombose , dit heeft te maken met de slechte door/terug stroming van het bloed ( en dus ook vocht) wat cosy schreef is ook niet correct. steunkousen zijn ook niet afdoende , wel heel veel bewegen .lopen .benen zoveel mogelijk omhoog ,masseren van de benen ect, in het beval van jouw moeder, die echt veel last heeft; zij moet hier echt goed attent op zijn. succes Amber ( arts )

label.Geplaatst op 2006-02-18 01:11:22


nog even een aanvulling . daarbij het bloed wat dun houden is dus ook goed , ze mag dus best een wijntje of zoiets van wat alcohol hebben, of een paar dagen van te voren al beginnen met 1 kinderaspirientje per dag tot 1 dag na de reis, ( als haar gezondheid dit toe laat, kan ik hiervandaan niet bekijken ) succes Amber (arts)

label.Geplaatst op 2006-02-18 01:18:10


Het is zoals al is gezegd geen thrombose. Het komt door een combinatie van een lagere luchtdruk in de cabine en het niet bewegen. Wat kan je er aan doen? - thromboserisico: een aspirientje nemen (is een lichte bloedverdunner). Bedenk wel: echte aspirine (acetylsalicylzuur), GEEN paracetamol (dat is geen bloedverdunner). - dikke voeten: zoals al genoemd, steunkousen, meer bewegen, oefeningen in de stoel (je tenen samenknijpen, enz.)

label.Geplaatst op 2006-02-18 18:39:39


Hallo, de geadviseerde zwachtels zou ik niet doen, als deze niet goed worden aangebracht kan het juist negatief bijdragen aan oedeem.

label.Geplaatst op 2006-02-21 14:42:15

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren