© 2024 solvo B.V.

Radiologie, hoeveel CT-scans kunnen? hoeveel milliesieverts

Beste (radiologen) Ik heb in 4 maanden tijd 5 CT-scans van mijn schedel gehad (buitenlandse ziekenhuizen), door omstandigheden is dit niet onderling gecommuniceerd en waren enkele scans overbodig. Graag wil ik weten welk verhoogd risico ik heb gelopen door de rontgenstraling. Het betreft CT schedel scans (waarvan 1 met contrastvloeistof), daarnaast zijn er 2 xrays van mijn schedel gemaakt en 1 xray van mijn nek. Ik begrijp dat de straling per apparaat anders kan worden ingesteld, maar wat is dit ongeveer? Ik lees in rapporten op internet (een weinig betrouwbare informatiebron m.i.) getallen uiteenlopend van 2mSv tot 20mSv. Het is nogal een verschil of ik aan totaal 20mSv of 100mSv (0.1 Sv!!!) ben blootgesteld in deze 4 maanden. Mijn vragen... Is er een bovengrens, is de de kans op kanker aanzienlijk vergroot door deze bestraling, hoeveel CT-scans zijn nog te verwaarlozen? ---------- \"There was a significant increase in the overall risk of cancer in the subgroup of atomic-bomb survivors who received low doses of radiation, ranging from 5 to 150 mSv; the mean dose in this subgroup was about 40 mSv, which approximates the relevant organ dose from a typical CT study involving two or three scans in an adult. Although most of the quantitative estimates of the radiation-induced cancer risk are derived from analyses of atomic-bomb survivors, there are other supporting studies, including a recent large-scale study of 400,000 radiation workers in the nuclear industry who were exposed to an average dose of approximately 20 mSv (a typical organ dose from a single CT scan for an adult). A significant association was reported between the radiation dose and mortality from cancer in this cohort (with a significant increase in the risk of cancer among workers who received doses between 5 and 150 mSv); the risks were quantitatively *consistent* with those reported for atomicbomb survivors.\"


Heeft u al antwoord gekregen? Ik heb namelijk ook een ct scan aan de rotsbeenderen gehad. En volgens het internet staat dit van 1 :200 dus; 1 scan is 200 rontgenstralen. Is dat heel slecht? Ik vraag me af wat de neveneffecten zijn van deze scan. Piloten vooral straaljagerpiloten staan bloot aan veel straling.

label.Geplaatst op 2009-06-11 16:17:41

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren