© 2024 solvo B.V.

Scheiding van kerk en zorg?

Beste mensen, Ik ben een student journalistiek uit Utrecht. Tot mijn ontsteltenis nam ik kennis van berichten uit de Franse media over de problemen die er in dat land bestaan rondom zorgverlening aan mensen met een Islamitische geloofsovertuiging. Hierbij gaat het voornamelijk om moslims of moslima\'s die weigeren zorg te ontvangen van artsen of verpleegkundigen van de andere sexe. Graag zou ik van mensen uit medische veld in Nederland willen horen of deze problemen ook in Nederland tot de orde van de dag horen en hoe men hiermee om gaat. met vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor uw reactie, Martin Buytendijk


Hoi Merlijn, Ik werk in een huisartsenpraktijk met 2 mannelijke artsen. Wij hebben vrij weinig islamieten in de prakijk. Van degenen die we hebben, hebben zowel man als vrouw er geen moeite mee als een vrouw door een van de artsen wordt onderzocht. Toen ik nog in het ziekenhuis werkte als leerling-verpleegkundige heb ik wel een ervaring hierin gehad. Maar dat betrof een Hindoestaanse vrouw. Zij moest naar het toilet en de enigen op de afdeling waren een mannelijke verpleegkundige en ik. Gezien zij niet meer kon lopen, moest er een ondersteek onder haar gelegd worden. Hierbij mocht absoluut de man niet helpen. Ik heb haar in mijn uppie erop gekregen, maar kon haar er absoluut niet in mijn uppie weer af krijgen. In overleg met haar, is zij blijven zitten totdat de andere verpleegkundigen terug waren van hun lunch. Het verschilt dus ook heel erg per persoon. Maar een echt groot probleem is er, volgens mij, niet in Nederland.

label.Geplaatst op 2003-12-20 09:17:27

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren