© 2024 solvo B.V.

Slapende handen

hallo ik zit met het volgende probleem s,nachts word ik diverse keren wakker omdat mijn handen allebij tintelen en slapen,tevens heb ik hierbij pijn aan mijn knookje in de handen vanuit de handpalm links waar de pols begint, wie weet wat dit is? isabella


Geen idee. Kan mogelijk carpaaltunnelsyndroom (valt onder verzamelnaam RSI) zijn. Ga even langs de huisarts.

label.Geplaatst op 2004-09-17 23:20:08


hoi isabella, ik had dit juist veel toen ik zwanger was, en volgens mij is het niet meer dan dat je gewoon op je handen slaap, ze zitten een beetje klem en krijgen niet voldoende bloed toegevoerd. Misschien kan je proberen in een andere slaaphouding te gaan slapen, natuurlijk wordt dit lastig want in je slaap verander je nog wel eens waar je niets aan kan doen. sterkte

label.Geplaatst op 2004-09-18 21:27:58


dank je wel voor jullie reacties ik denk ook eerder aan het tunneldyndroom want ik lig absoluut niet op mijn handen en overdag word het tintelen ook steeds erger dus ik denk dat ik maar even langs mijn huisarts ga groetjes issabella

label.Geplaatst op 2004-09-18 23:07:23


Carpaal tunnel syndroom lijkt inderdaad \'t meest voor de hand te liggen. het is een klacht die je veel ziet bij vrouwen in de overgang en ook kan voorkomen bij zwangere vrouwen. Het is verstandig om naar de huisarts te gaan. De klacht verdwijnt nl. niet vanzelf, maar wordt doorgaans erger. De huisarts zal je doorsturen naar de neuroloog waarna er een onderzoekje wordt gedaan om te zien of een van de drie handzenuwen echt bekneld zit (heet EMG). De volgende stap is dan opereren. Er bestaat sinds enige tijd ook een andere, minder drastische manier om je eraan te laten helpen: tractie. Dat gebeurt bij zo\'n 8 fysiotherapie-praktijken in ons land. Kijk voor een fysiotherapeut in de buurt op www.contexbv.nl

label.Geplaatst op 2004-09-25 09:54:31


Even een reactie op die tractie-methode: dat is geen reguliere geneeskunde. Ik ken zelf geen publicaties waarin er een effect wordt aangetoond. Dat wil dus zeggen dat dit alternatieve geneeskunde is en ik zou er zelf nooit aan beginnen. Ik vind die website ook erg dubieus. Het is de website van de fabrikant (kan bijna niet dubieuzer) en er staat geen enkele referentie naar een fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek.

label.Geplaatst op 2004-09-25 16:42:48


geachte heer Co, U mag natuurlijk denken over de tractie-behandeling bij een carpaal tunnel syndroom wat u wilt, maar u zult de patienten de kost moeten geven die zeer tevreden bij mij zijn uitbehandeld en die ik dus van de operatie-tafel heb weten te verlossen. Er bestaat inderdaad geen wetenschappelijk bewijs voor deze behandeling. Maar wil dat onmiddellijk zeggen dat het niet zou kunnen helpen??? Je zult maar een tijdje slecht slapen en niets vermoedend naar de huisarts gaan en dan te horen krijgen dat je aan je pols moet worden geopereerd. Hierbij natuurlijk maar even voorbij gaand aan de weken- of maandenlange wachttijden bij neurologen en neuro-chirurgen. En bovendien,als u zich zo verdiept hebt in het onderwerp, kunt u mij dan de wetenschappelijke bewijzen overleggen van de chirurgische ingreep. Waarom bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden de operatie-snee in dwarse richting werd gedaan terwijl dat nu in de lenge-richting van de hand wordt gedaan. Gewoon natte vingerwerk, meneer Co. Is er wetenschappelijk bewijs over de lengte van die incisie en over de juiste lokatie, dus de plek ervan. Ook natte vinger werk, meneer Co. En of je dat met een algemene, regionale of lokale anaesthesie (verdoving) zou moeten doen. Daar bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. En is er wetenschappeijk bewijs of je de operatie wel of niet met bloedleegte, dus met een afgebonden bovenarm, zou moeten uitvoeren. Als u mij hierop antwoord zou kunnen geven, zijn we een stap dichter tot elkaar. En nu natuurlijk niet met de lul-smoes komen dat dit niet de plek is om met elkaar te debatteren. Dan had u uw eigen onzin en adviezen maar voor u moeten houden.

label.Geplaatst op 2004-09-25 19:02:50


geachte heer Co, U mag natuurlijk denken over de tractie-behandeling bij een carpaal tunnel syndroom wat u wilt, maar u zult de patienten de kost moeten geven die zeer tevreden bij mij zijn uitbehandeld en die ik dus van de operatie-tafel heb weten te verlossen. Er bestaat inderdaad geen wetenschappelijk bewijs voor deze behandeling. Maar wil dat onmiddellijk zeggen dat het niet zou kunnen helpen??? Je zult maar een tijdje slecht slapen en niets vermoedend naar de huisarts gaan en dan te horen krijgen dat je aan je pols moet worden geopereerd. Hierbij natuurlijk maar even voorbij gaand aan de weken- of maandenlange wachttijden bij neurologen en neuro-chirurgen. En bovendien,als u zich zo verdiept hebt in het onderwerp, kunt u mij dan de wetenschappelijke bewijzen overleggen van de chirurgische ingreep. Waarom bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden de operatie-snee in dwarse richting werd gedaan terwijl dat nu in de lenge-richting van de hand wordt gedaan. Gewoon natte vingerwerk, meneer Co. Is er wetenschappelijk bewijs over de lengte van die incisie en over de juiste lokatie, dus de plek ervan. Ook natte vinger werk, meneer Co. En of je dat met een algemene, regionale of lokale anaesthesie (verdoving) zou moeten doen. Daar bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. En is er wetenschappeijk bewijs of je de operatie wel of niet met bloedleegte, dus met een afgebonden bovenarm, zou moeten uitvoeren. Als u mij hierop antwoord zou kunnen geven, zijn we een stap dichter tot elkaar. En nu natuurlijk niet met de lul-smoes komen dat dit niet de plek is om met elkaar te debatteren. Dan had u uw eigen onzin en adviezen maar voor u moeten houden.

label.Geplaatst op 2004-09-25 19:03:02


Om met het laatste te beginnen: ik schuw absoluut geen discussie, dus hier mijn antwoorden. Alles wat ik gedaan heb, is een kanttekening plaatsen bij die tractie-therapie. Mensen hebben over het algemeen weinig weet van hoe er over een behandeling wordt gedacht in het medische circuit. Er wordt hier wel vaker flauwekul verkocht (hiermee impliceer ik overigens niet dat de tractietherapie flauwekul is!!). En hoe je het ook wendt of keert, deze therapie verdient een flinke kanttekening! Als u het daar niet mee eens bent, zie ik graag een fatsoenlijke (!) publicatie tegemoet. En over het algemeen, als er geen bewijs bestaat voor het effect van een therapie, dan werkt het waarschijnlijk ook niet of hooguit marginaal. Waarom zou je er dan aan beginnen? Over alle argumenten waarom de operatie natte-vinger-werk zou zijn. U komt met allemaal randzaken aanzetten, die als gevolg van het feit dat ze randzaken zijn, er niet zoveel toe doen. Je zult er dan ook variatie in zien. Het gaat er uiteindelijk om om het ligament over de carpaaltunnel te klieven. Een oud spreekwoord zegt: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Of je de incisie nou horizontaal of verticaal zet, dat doet toch helemaal niets af aan de feitelijke therapie?? Of je het nu onder lokaal of algeheel doet, dat maakt toch niet uit als je het ligament maar klieft? (waarschijnlijk zullen algehele gezondheidsklachten en voorkeur van de chirurg dit bepalen) En de lengte van de incisie?? Kom op zeg, een wat onervaren chirurg zal hem wat groter maken over het algemeen, een ervaren chirurg wat kleiner, so what???? U komt alleen maar met flauwekulargumenten over randzaken aanzetten. Het gaat er om dat het ligament gekliefd wordt. Hoe, dat maakt weinig uit. Straks komt u ook nog aanzetten met het argument dat de ene operatie wordt uitgevoerd door een vrouw en de andere door een man... Vooralsnog heb ik nog geen onzin beweerd (mijn kanttekeningen bij de tractie-\"therapie\", wat u overigens zelf toegeeft in uw vorige bericht - er is geen bewijs) en u wel (lengte van de incisie, kom op!!!). Dus beschuldig in het vervolg enkel iemand van onzin als daar een reden voor is. In mijn geval niet.

label.Geplaatst op 2004-09-26 08:56:21

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren