© 2024 solvo B.V.

Sondevoeding

Al een aantal jaren heb ik niet meer gewerkt met het toedienen van sondevoeding. In mijn nieuwe baan ben ik het weer tegengekomen. Nu kreeg ik te horen dat wij de sonde niet meer door mogen spoelen met cola. (Wat we voorheen in het ziekenhuis wel deden) De reden hiervoor is mij niet bekend. Kan iemand mij hier uitleg over geven? Bvd. Harnser


het koolzuur tast het materiaal van de sonde aan. daarom mag er net meer met cola of bijvoorbeeld spa rood doorgespoten worden. ik gebruik het alleen als de sonde zo erg verstopt is geraakt dat het niet meer lukt met water (dan denk ik beter 1 keer daarmee dan een nieuwe sonde in moeten brengen. let erop dat je lauwwarm water gebruikt, met koud water verstopt het sneller. wist je trouwens ook dat sinaasappelsap tegelijk met sondevoeding niet goed is. het breekt voedingsstoffen af of zorgt ervoor dat het minder goed wordt opgenomen (kwam ik tegen in een informatieboekje). als de voeding in porties wordt toegedient kan 2 uur na de voeding en 1 uur voor de voeding wel sinaasappelsap gedronken worden. groetjes

label.Geplaatst op 2005-10-28 22:10:32


Toevallig hebben wij sonde-en sondevoeding net op school behandeld. Koolzuurhoudende stoffen zoals cola tasten op den duur de sondeslang aan en maakt deze poreus.Doorspoelen mag alleen met NaCl spoelvloeistof of lauw water.(Koud water kan\"verkeerd vallen\" in de maag) Succes

label.Geplaatst op 2005-11-25 16:59:13


Bedankt voor de informatie en de tip over de siaasappelsap. Dat wist ik nl. ook niet. Vr.gr. Harnser

label.Geplaatst op 2005-10-30 00:59:45

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren