© 2024 solvo B.V.

Spierballen

Hoi, Ik ben 13, maar loop achter in de groei, ik ben 1,47 meter lang. Ik ben best wel slap. Ik wil graag trainen met gewichten van intotaal 4,3 kilo. Is dit slecht voor mijn groeischijf enzo? ik zou het graag willen weten. want ik zou wel wat meer kracht willen hebben, Is ook belangrijk voor de sport die ik doe (ijshockey) want ik sla de puck als een poezie. wie kan antwoord geven op mijn vraag?


Je zou in principe wel wat kunnen gaan doen aan je algehele spieropbouw als je dat zou willen. Begin gewoon eens met 10 keer opdrukken in de ochtend en avond. Als die 10 keer je niet lukt, kun je ook gewoon op je knieën steunen en dan die 10 keer doen. Net zo lang totdat je een goede opdruk kunt maken. Maar zorg er wel voor dat je, je rug recht houdt, en de oefening zo goed mogelijk uitvoert. Wat je nog meer kunt doen is een "squat" zoals dat heet. Dit is niets anders dan je armen recht voor je uit houden en door je knieën te zakken totdat je bovenbenen parallel (horizontaal) met de vloer gelijk staan voordat je weer omhoog komt. Doe dit ook een keer of 10. Dit zijn maar een tweetal oefeningen om mee te beginnen. Wat je ook kunt doen is in overleg met je coach kijken of er manieren zijn om te gaan trainen (kracht) naast je hockey. Of vraag het je ouders.

label.Geplaatst op 2006-08-30 08:04:03


Opdrukken doe ik ook regelmatig, mijzelf lijkt het lekkerder om met gewichten van onder de 5 kilo aan de gang te gaan, aangezien ik een groeiachterstand heb en binne kort groeihormonen toegedient krijg, maak ik me zorgen om het verhaal: je groei schijf kan scheuren. ik druk evengoed regelmatig op. kunnen hier de gewichten ook nog bij?

label.Geplaatst op 2006-08-30 10:14:52


Regelmatig werkt niet, het is of een schema volgen of niet. Als jij jezelf met een schema opdrukt en de squats doet (die je wel kunt uitoefenen met gewichten in je handen) zul je zeker vooruitgang zien en boeken. Om je alles in een notendop uitteleggen, en een aantal termen te leren beginnen we met "microtrauma". Microtrauma ontstaat doordat je spieren weerstand ondervinden bij het uitvoeren van bepaalde bewegingen. In andere woorden; Weerstandstraining, oftewel Fitness en Bodybuilding zijn een aantal sporten waarbij microtrauma in grote mate (ook bij ander sporten hoor) in de spieren plaats vind. Volg je het zover nog? Mooi. Dus om te groeien (spiermassa) moet je microtrauma veroorzaken, maar wel gecontroleerd natuurlijk! Dus als jij jezelf elke dag, laten we zeggen 50 keer opdrukt (goed uitgevoerd en gecontroleerd natuurlijk). En je neemt 24 tot 48 uur rust, want het ligt er in het begin aan hoe lang jouw spieren nodig hebben om te herstellen. En je dan weer 50 keer opdrukt en dit een aantal weken dan wel niet maanden herhaalt zul je zien dat je grotere spieren krijgt en sterker word. Maar wees er wel van bewust dat het niet allemaal van je 1 2 3 gaat. Want naast het trainen is rust en goede voeding net zo belangrijk. Dus zorg er voor dat je om de dag, of twee dagen, opdrukt en de squats doet zul je zien dat je sterker word. En natuurlijk kun je die gewichten die je nu hebt ook gebruiken om je biceps (je spierbal dus) te trainen. Je kunt gewoon op het internet zoeken naar biceps oefeningen of verschillende andere oefeningen over spiergroepen die jij zou willen trainen. Maar let er wel op dat je altijd een balans houdt tussen de oefeningen, want niets staat zo raar als dikke armen hebben maar dunnen beentjes. Of een grote borst maar geen schouders. Snap je? Veel succes!

label.Geplaatst op 2006-08-30 14:05:06

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren