© 2024 solvo B.V.

Tintelende hand

Als ik mijn linkerhand gebruik bij fijne bewegingen of om iets vast te houden krijg ik na enkele seconden een tintelend gevoel in mijn duim, wijsvinger en middelvinger. Als ik dit gevoel negeer en gewoon doorga met waar ik mee bezig was, krijg ik steken die doorlopen tot mijn elleboog. Vaak wordt ik \'s nachts wakker omdat mijn hele arm pijn doet. Is dit een vorm van RSI of is er misschien een zenuw die klem komt te liggen. Ik vind het moeilijk te beschrijven bij de huisarts en ben daarom hiervoor nog niet bij hem geweest. Hetzelfde gevoel krijg ik ook als ik mijn horloge te vast om mijn pols doe kan dit iets ermee te maken hebben. BVD jozefina65


Beste, Als het gaat tot elleboog en arm,zou dit niet kunnen komen van het hart. Misschien wat zenuwen ofzo Vriendelijke groetjes Lineyke Véééééééél beterschap

label.Geplaatst op 2006-03-02 08:15:27


Ligt eraan wat voor soort werk je doet en hoe vaak je arm op dezelfde manier gebruikt. Bij het veelvuldig maken van dezelfde beweging kan RSI ontstaan maar een beknelde zenuw is ook mogelijk. Gewoon naar laten kijken als dit probleem zich blijft voordoen.

label.Geplaatst op 2006-03-02 11:01:51


Ik werk 40 uur per week als caissière bij een supermarkt en zit meestal aan dezelfde kassa. De producten pak ik met de linkerhand en schuif ze door met de rechterhand naar de andere kant van de kassa. Ik heb ooit eerder (1992)die pols gebroken gehad en RSI in 2000 (deze werd behandeld met fysiotherapie, ontstekingsremmers en tenslotte 4 weken gips met aansluitend een brace) maar dat voelde anders. Daarbij had ik geen tintelend gevoel maar enkel pijn. Toen werkte ik als schoonmaakster en maakte verkeerde bewegingen met wringen. In de Supermarkt werk ik sinds 4 jaar en heb deze klachten ongeveer een jaar. Ik heb soms dat de hele onderarm pijn doet, maar dat is niet zo vaak.

label.Geplaatst op 2006-03-02 18:51:25


Dit zijn typische RSI klachten, helemaal gezien het werk wat je doet. Bedenk je overigens, dat RSI zelf geen diagnose is, maar een verzamelnaam voor heel veel aandoeningen die te maken hebben met overbelasting. Dus ga even langs de huisarts en die kan kijken of er behandeling mogelijk is en zo ja wat. Overigens omschrijf je je klachten al goed genoeg hoor..

label.Geplaatst op 2006-03-02 22:22:22


Je kan het beste even langs de huisarts. Ik heb zelf een paar jaar geleden het carpale tunnelsyndroom gehad. Vooral het snachts wakker worden van een tintelende arm herken ik. En ook precies de 3 vingers die tintelen. Het is een zenuw die knel zit door overbelasting en het komt ook veel voor bij zwangere vrouwen of die net bevallen zijn. Ik geloof dat het dan iets met hormonen te maken heeft maar dat weet ik niet zeker. Ik ben er aan geopereerd en het is helemaal over. Het is een kleine ingreep. Dus gewoon even langs de ha! Beterschap Ellen

label.Geplaatst op 2006-03-03 21:34:43


Zoals je dit beschrijft is het inderdaad een carpaal tunnel...in je pols zit een botje waar een zenuw en bloedvat doorheen lopen en als dit botje wat te nauw is geeft dit de typische pijn die je hebt en dit vooral 's nachts. Het is inderdaad een kleine ingreep waarbij ze de opening in dat bot een beetje verwijden en je bent van je last vanaf!

label.Geplaatst op 2006-03-05 10:37:58


Dit klinkt inderdaad als een typische carpaal tunnel syndroom. Het beste kun je een verwijzing vragen naar de neuroloog die het met zekerheid kan vaststellen d.m.v. een emg onderzoek, waarbij je zenuw wordt doorgemeten met lichte stroomstootjes. Mocht het nog een lichte vorm zijn dan kan dit zelfs verholpen worden met een lichte corticosteroid injectie. Dit heeft verder geen effect op je lichaam, omdat het lokaal wordt ingespoten. De andere optie is inderdaad opereren. Tot die tijd zou je kunnen proberen met spalkjes te slapen (bijv met skeeler beschermers voor je polsen, maar je kan ze ook laten aanmeten bij de gipskamer). Succes!

label.Geplaatst op 2006-03-08 13:25:42


Afgelopen woensdag ben ik bij de huisarts geweest en die heeft me inderdaad doorverwezen naar de neuroloog voor een CTS spreekuur. Hij zei ook dat als het niet zo erg was dat ik dan een injectie ter plaatse zou krijgen. Bij een ergere vorm word ik doorverwezen voor een operatie. Ik laat het nog weten wat er is gedaan, tot die tijd bedankt voor de reacties.

label.Geplaatst op 2006-03-24 08:40:00


Ik ben in april geweest voor een CTS onderzoek bij de neuroloog en daar bleek idd dat het gaat om een carpale tunnel syndroom. Omdat ik een matige tot ernstige beknelling heb adviseerde de arts mij meteen een operatie en dus moet ik naar de orthopeed om hiervoor een afspraak te maken. Het onderzoek dat ik heb gehad was niet zo pijnlijk als ik van mensen hoorde, het viel reuze mee. het was meer een onaangename prikkel. Op de monitor zag ik dat de uitschieters niet erg hoog waren en dat wees op een beknelling van de zenuw. Bij een minder erge beknelling had ik een spuit gekregen, maar dat raadde de arts me af omdat het voor mij niet lang verlichting zou betekenen van de klachten. Volgende week moet ik naar de orthopeed en krijg ik waarschijnlijk een afspraak voor de operatie. Dank voor jullie reacties.

label.Geplaatst op 2006-05-09 08:50:08


Ik ben bij de orthopeed geweest, hij vroeg welke klachten ik had en welk werk ik deed. Daarna begon hij uit te leggen wat hij bij de operatie zou doen en wanneer deze zou worden gepland. In week 25 (van 19 t/m 23 juni) wordt ik eraan geopereerd. Kijken hoelang ik niet zal kunnen werken. Maandag 19 juni ben ik geopereerd, en ik moet zeggen dat het me heel erg is meegevallen. Ik heb bijna geen pijn gehad na de operatie, behalve als ik iets wilde pakken met die hand dan kreeg ik een pijnscheut. Inmiddels is het 4 dagen na de operatie en kan ik zelfs alweer autorijden, wel doe ik er dan een steunverband om om de wond niet onnodig op te rekken. Dat werkt prima zolang ik geen kracht hoef te gebruiken en alleen maar het stuur vasthouden tijdens het schakelen. De wond ziet er goed uit en is nu droog. Groetjes jozefina65

label.Geplaatst op 2006-05-24 21:59:31


Het is nu 3 weken na de operatie en ik kan alles weer ermee, ik heb ook nauwelijks pijn gehad. Het enige wat ik vervelend vind is dat de plaats van de wond nog steeds hard aanvoelt en het voelt nog steeds of er verdoving in zit. Het litteken is mooi dicht, alleen nog wat rood maar ziet er verder mooi uit. De kracht moet nog komen maar het gaat echt stukken beter, de tinteling en de pijn in de arm is tenminste al weg.

label.Geplaatst op 2006-07-12 14:19:38

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren