© 2024 solvo B.V.

Vaccinaties en bloed doneren

Geacht Forum, Ik heb een vraag over bloed doneren en vaccinaties. Onlangs heb ik (voor veel geld want het wordt niet vergoed) een vaccinatie programma doorlopen voor Hepatitus A en B, deze anti-stoffen zitten in het bloed wat nu dus wordt gedoneerd. Hoewel het gedoneerde bloed wordt aangevuld door het lichaam geldt dit niet voor de anti-stoffen. Ik verlies dus (dure) anti-stoffen voor Hepatitius A,B en alle anti-stoffen die door virussen griepjes enz in mijn leven zijn aangemaakt, in feite worden donoren dus vatbaarder voor ziektes. Of maak ik nu een denkfout?


ik denk dat je dit het best kunt vragen bij een centrum voor bloeddonatie, zij weten er het meest van af. groetjes

label.Geplaatst op 2007-03-05 12:11:21


beetje late reactie, maar De antistoffen zitten tijdelijk in het bloed. Er zijn alleen antistoffen in het bloed te vinden als je lichaam tegen bepaalde ziekteverwerkkers vecht, dat is na een vaccinatietraject niet meerhet geval. Je lichaam weet hoe die moet reageen op hep A en B doordat hij bepaalde witte bloedcellen heeft die het onthouden, als u dus wordt geinfecteerd met hepatites A en/of B dan wordt er eerst een algemene bestrijding gedaan, namenlijk het "opeten" van de virussen, tegelijk wordt gekeken door de memory cellen of ze het virus kennen en zo ja dan maken ze razendsnel met behulp van andere witte bloedcellen antistoffen aan. Bloed doneren verzwakt je gezondheid in die zin niet, je kan je er wel beroerd door voelen maar dat komt door het tijdelijke tekort aan bloed. met vriendelijke groet, Arianne

label.Geplaatst op 2009-05-27 10:45:03

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren