© 2024 solvo B.V.

Wat is Qunua vara en wat heeft dit met Rachites te maken

Ik ben momenteel bezig met een psychologisch onderzoek van een jongetje dat enige tijd ingegipst is wegen qunua vara op basis van Rachites. Nu weet ik wat Rachites is, maar wat is qunua vara nu precies. Het kan zijn dat er een typefout in het dossier zit, maar desondanks zou ik toch graag willen weten wat het wel kan zijn... alvast bedankt! een andere term die ik hiervoor gevonden heb is genu var postrahitis


Het is genua vara. Genua zijn de knieen, vara slaat op de stand. Genua vara betekent naar buiten, dus O-benen (genua valga zijn X-benen, zie je vaker bij meisjes). En het is rachitis, een beeld wat veroorzaakt wordt door vitamine d tekort. Dit wordt ook wel Engelse ziekte genoemd, omdat het vroeger veel in de Londense straten voorkwam met relatief hoge huizen die dicht op elkaar stonden. Hierdoor kregen kinderen weinig zonlicht en konden daardoor minder vitamine d aanmaken. Hierdoor kan je botmisvormingen oplopen, voornamelijk de knieen zijn er berucht voor.

label.Geplaatst op 2006-08-15 21:47:00


Co, geen kritiek, maar een kleine correctie op jouw reactie. Dit meer ter informatie aan jou dan de OP, want de verklaring van de 'O' en 'X' stand is wel juist; dat is idd varus resp. valgus, maar de argumentatie is verkeerd, al lijkt die logisch. De knieën staan bij genoemde afwijking idd naar buiten (O) en binnen (X), maar bij een varus- resp. valgusstand wordt de afwijking van het gewricht (ene botstuk t.o.v. het andere) bedoeld. Dit betekent, dat valgus naar binnen en valgus naar buiten gericht is; zeg maar, onderbeen t.o.v. bovenbeen. Hopelijk vind je deze aanvulling nuttig. Ik had je die liever privé willen geven, omdat ik niet iemand openbaar af wil vallen als zijn inbreng niet nadelig voor de vraagsteller is. Maar helaas geen contactgegevens, dus dan toch zo maar. Groetjes, Arthur

label.Geplaatst op 2006-08-16 12:29:40


Dat weet ik. Ik vond de manier van uitleggen op deze wijze wat begrijpelijker voor diegene die het leest. Overigens staan er geen feitelijke onjuistheden in, alleen geen duidelijke beschrijving van het begrip valgus en varus.

label.Geplaatst op 2006-08-16 23:29:28

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren