© 2024 solvo B.V.

Zorgvragers met HIV

Voor school heb ik een aantal vragen: - Mogen wij als verzorgenden de zorg weigeren bij iemand met HIV - Als je als verzorgende besmet raakt met HIV door de zorgvrager. Krijg je dan medicijnen vergoed en moet de medicatie aanwezig zijn? Ik snap best dat je iemand met HIV gewoon kunt verzorgen maar ik wil graag weten of je het mag weigeren. Weet iemand of dat in de wetten ofzo staat? Of n site?


Ik denk dat je er eerst even over moet nadenken waarom je die zorg zou willen weigeren. Weiger je ook iemand te verzorgen die hepatitis heeft?of iemand die besmet is met MRSA? Als je goede voorzorgsmaatregelen neemt (wat overigens altijd moet)kun je iemand gewoon verzorgen. Stel dat je besmet wordt,dan wordt je behandeld.De meeste vormen van besmetting komen door onveilige sex of het delen van bv spuiten etc.Lijkt me niet dat je dat met een zorgvrager doet. De medicatie is gewoon te verkrijgen via een arts en hoeft dus niet klaar te liggen voor het geval dat..

label.Geplaatst op 2005-12-20 14:15:59


Hallo, Ik heb jaren in de zorg gewerkt. Ook met mensen met HIV, daar raak je niet zo makkelijk besmet mee. Ik heb in mijn vriedenkring ook een echtpaar waarvan de ene HIV heeft en de andere al AIDS, maar je kunt gewoon een slok uit iemands glas nemen, je kunt de mensen een kus geven, en een trekje van dezelfde sigaret. Daar krijg je allemaal geen HIV van, oook kun je gaan zitten op hun toilet. Ik ga met die mensen gewoon om net als met iedeer ander. je moet alleen geen onveilige sex met elkaar hebben, of bloedende wondjes op elkaar drukken , maar wie doet dat nou?

label.Geplaatst op 2005-12-20 16:52:18

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren