© 2024 solvo B.V.

Haarverf, allergie op P-Phenylenediamine

Ik ben ooit met spoed bij een dermatoloog belandt nadat ik mijn haar had gekleurd. Mijn hoofdhuid stond binnen een halfuur in vuur en vlam, blaren op hoofd, oren en nek, gezwollen gezicht en dikke ogen. Een zeer heftige reactie. De dermatoloog constateerde een allergie voor P-phenyl-enediamine, een stof die in (bijna) alle haarverf zit. Ik mag dus mijn haar niet meer verven met chemische producten. Het enige wat ik nog kan doen is natuurlijke henna poeder gebruiken. Dat doe ik dan ook, mar Henna dekt niet volledig mijn grijzend wordende haar. Weet toevallig iemand of er producten op de markt zijn die GEEN P-phenyl-enediamine bevatten?????


Hallo ik ben kapster en heb ook een klant met deze allergie maar ben ook nog niets tegen gekomen.Mijn klant is ook allergies voor chromaat dus kan ook geen blondering verdragen(misschien jij wel)Missschien is coupe soleil met een kleurtje iets voor jou.Dan komt de verf niet direct op de hoofdhuid.

label.Geplaatst op 2004-03-07 22:21:48


Hoi An, ik heb net hetzelfde gehad als jij. jaren mijn haar kunnen verven en nu kan ik er denk ik niet meer tegen. ik denk nl ook dat het van mijn haarverf is dezelfde symtomen. rood of mijn hoofdhuid in brand stond schrale oren dikke ogen net vlekken en in mijn gezicht. en verder over mijn lichaam helemaal niets. ben ook al een beetje grijs dus ben ook op zoek naar andere verf. Nu ben ik bij een zaak geweest \"de Gier\" waar ze spullen verkopen op natuurlijke basis. Daar verkopen ze verf zonder amoniak ik weet niet of die stof die jij noemt hierin zit. maar het moet op geheel natuurlijke wijze zijn , ik weet niet wat er op het pak staat zover ben ik nog niet. Mag nl. pas over 4 tot 6 weken mijn haar verven. Hopenlijk heb je hier iets aan , anders heb ik ook een probleem ben 45 jaar en ik zie het niet zitten om nu al helemaal grijs te worden. laat het mij weten of je er baat bij hebt. groetjes, Debske

label.Geplaatst op 2004-07-11 15:02:24


Hallo Debske, Bedankt voor je reactie. Er zit inderdaad gelijkenis in de symptomen, ik ben echter niet allergisch voor ammoniak maar voor P-phenyl-enediamine, een stof die in “donkere” haarverf zit. Ik ben ook in alle reform- natuur- en gezondheidswinkels geweest waar ze zgn “natuurlijke” producten verkopen, nou, mooi niet dus, ook in natuurlijke producten zit de stof waar ik allergisch voor ben. Het enige wat ik nog kan gebruiken is pure Henna poeder, die koop ik voor € 1,80 bij een Turkse winkel en het is uitstekend. Je hebt het in allerlei donkere kleuren, rood, zwart, bruin. Het enige nadeel is dat Henna vervaagt na een aantal weken en de grijze haren worden weer zichtbaar. Ik kleur mijn haar om de 6 weken met Henna en zo kan ik de vergrijzing een beetje tegen houden. Op den duur zal dit ook niet meer gaan want Henna is niet voor 100% dekkend zoals echt verf, maar voorlopig ben ik ermee geholpen. Naast Henna laat ik om de drie – vier maanden high-lights inbrengen, hiermee komt de verf niet in contact met mijn hoofdhuid. Pure Henna kun je ook bij de Tuinen kopen, maar daar is het wel duurder. Let op, het gaat niet om Henna Plus hoor, dat is een merk die wel chemische stoffen gebruikt!!! Succes An

label.Geplaatst op 2004-07-23 10:14:49


Hallo An, ik heb nu pas je mail gelezen en wat denk je?? heb een allergietest gehad in het ziekenhuis en ik ben voor dezelfde stof allergies P-Phenylenidiamine al jij. HEb jij Henna al toegepast en waar koop je dit dat Turkse winkel maar wat voor winkel is dit ken alleen maar toko\'s waar ze brood en dat soort zaken verkopen. en highlights is misschien ook wel een goed idee. bedankt voor je mail. houden contact Debbie

label.Geplaatst op 2004-08-28 13:39:49


Hallo Debbie, Volgens mij verkoopt elke turkse \\\"toko\\\" wel henna producten, moet je maar er naar vragen. Overigens, ik heb pas een nieuw product van het merk HENNA PLUS ondekt zonder P-Phenylenediamine. Ik heb het gekocht maar nog niet gebruikt. Ga eerst proberen op een stukje huid. Dit product is overal in drogisterijen en reformwinkels te koop. Zit in een overwegend groen bolle doos. Ook hier moet je er naar vragen. Succes An

label.Geplaatst op 2004-08-30 08:23:06


Hoi Ann, bedankt voor je snelle reactie. Heb bij de reformwinkel ook Henna-plus in mijn handen gehad maar daar zat toch echt phenylenediamine in. Als jij het nu probeert je hebt het tenslotte in huis laat mij dan weten of dit goed reageerd. Welk merk is het het is toch een bolle groene doos.? Jij hebt dat HEnna al geprobeerd, moet je dit niet mengen met iets en welke kleur heb jij genomen. ik heb zelf donkerblond haar met lichte punten nu helemaal nu ik net van vakantie terugben. moet het nu echt gaan verven zijkanten zijn al helemaal grijs. dekt dit wel op grijs haar volgens die mevrouw in de reformzaak dekt dit niet op grijs haar . heeft Henna ook nog een merknaam?? Trouwens hoe oud ben je , gewoon een vraagje ik ben net 45 jaar geworden en wil er graag goed uitzien. maar niet grijs ha ha ha. woon je toevallig in brabant. ik wel anders zouden we eens van gedachten kunnen wisselen. is maar een idee. ik vond het fijn dat je wat tips hebt aangedragen en dat henna ga ik nu proberen nu nog even een turkse/marokaanse toko vinden. groeten van Debbie

label.Geplaatst op 2004-08-30 18:54:57


Hoi An, heb inmiddels een test gedaan met henna-plus waar jij het over had. Ik heb dit op de binnenkant van mijn linkerhand gedaan. Vanmorgen pleister er afgehaald enigzins rood en een klein beetje opgezet maar geen jeuk. Wat nu heb het div mensen laten zien ook op mijn werk en die zeggen niet gebruiken, wat is verstandig. Verder heb ik nu een adres gekregen van een turkse kapsalon die henna gebruiken HEb jij het zelf gedaan. moet je dit mengen met water?? Laat nogeens iets van je horen en heb jij de test al gedaan? Hoe lang moet Henna inwerken en hoelang blijf dit zitten twee weken of langer groet Debbie

label.Geplaatst op 2004-09-01 20:57:23


Hallo Debbie, De Hennaplus product die ik bedoel heet Long Lasting Colour en zit in een half cilindervormige verpakking. Ik heb het toevallig ook gisteravond voor het eerst getest in mijn nek en net als bij jou, was het vanmorgen een beetje rood maar verder geen jeuk of anders. Als het daar bij blijft ben ik al gelukkig. Ik ga vandaag mijn haar ermee kleuren, morgen ga ik voor een week op vakantie, daarna zal ik je vertellen hoe het is gegaan. Henna poeder die ik tot nog toe bij Turkse winkels heb gekocht (is trouwens ook bij de Tuinen en Bodyshop te koop), hoef je niet te mengen. Je maakt het aan met warm water en dan smeer je het op je hoofd. Het wordt wel een bende in je badkamer want het korrelt heel erg. Deze henna is geen permanente kleuring. Het vervaagd langzaam. Grijs dekking is ook niet 100%. Ik wil graag van je weten hoe het is gegaan bij de turkse kapper, als het bevredigend is geweest, dan zoek ik er ook een in mijn woonplaats. Waar woon jij trouwens? Ik in Schiedam (Zuid Holland) bij Rotterdam. Je hoort van me. Groet An PS: overigens, ik ben 48, Italiaanse van geboorte en wil ook zoals jij goed uit zien (en niet oud natuurlijk)

label.Geplaatst op 2004-10-02 09:26:09


Hoi An heb even niet op de site gekeken, maar zag dat je toch nog met vakantie bent. Heb inmiddels de Hennaplus gebruikt eerste tweeenhalve week gebeurde er niets. Daarna kreeg ik uitslag een beetje maar een een week later wat jeuk. Dus ook niet 100% te vertrouwen.Maar ik heb gehoord als je eenmaal Henna poeder hebt gebruikt dat je niet zomaar ander verf er op kunt doen. krijg je een heel andere kleur misschien wel groen. hoop niet dat je dit hebt meegemaakt. Verder laat ik morgen wat coupe soleil door mijn haren doen en verder heb ik via kapsters wat info gekregen om verder te informeren laat het je tzt wel even weten wat hier uit is gekomen. ik woon in Noord Brabant in Tilburg dus dat is niet echt in de buurt van waar jij woont en ben pas 45 jaar geworden. maar wil nog niet grijs worden ER moet toch iets bestaan waar we wel tegen kunnen!!! Hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad en hoor nog van je. groetjes Debbie

label.Geplaatst op 2004-10-06 18:46:14


Hallo Debbie, Gelukkig heb ik vóór de vakantie toch op het laatste moment besloten mijn haar niet te kleuren met Henna Plus. Ik had het geprobeerd op een plekje in mijn nek en in eerste instantie gebeurde net als bij jou niets, toch vertrouwde ik het niet en dacht: “stel je voor dat ik straks in Istambul zit en ik krijg die verschrikkelijke uitslag zoals een paar jaar geleden?” Dus heb ik niets gedaan en ben lekker op vakantie gegaan. Een dag later begon dat plekje in mijn nek op te zwellen, het ging verschrikkelijk jeuken en na een paar dagen ging de blaar open en kwam er vocht uit. Conclusie: ik ben niet alleen allergisch voor P-phenilenediamine maar ook voor de andere chemische troep die ze erin doen. Weer een teleurstelling!!!!! Dus maar doorgaan met de echte, pure Henna poeder. Ik heb trouwens nooit rare kleuren in mijn haar gekregen door gebruik eerst van Henna poeder gevolgd door high lights. Je moet het alleen niet gelijk erachteraan doen, maar als je een week de henna kleuring er in hebt en dan high lights laat doen, dan moet het goed gaan. Je vertelt mij niets over die Turkse kapper, ben je nog daar naar toe gegaan? Ik ben nog niet aan toe gekomen om er eentje te zoeken in mijn woonplaats. groetjes An

label.Geplaatst op 2004-10-20 08:57:45


Hoi Ann, mijn gebruikersnaam is veranderd in dotje problemen gehad met de computer, debske. nou weer een probleem voor jou erbij, je hebt bijna geen keuze meer. heb nog gebeld naar de wella lijn. die vertelde mij dat in alle verf de stof p-phenylendiamine zit of een broertje of zusje. Dus ook voor mij wordt het steeds moeilijker. VAn de HEnna-plus heb ik nog steeds een beetje jeuk en heb ook dikke ogen gehad. Probeer even niets. wantop 3 november krijg ik een ooglidcorrectie worden mijn oogleden gelifd. daarna zie ik wel zal wel een coupe soleil worden. heb nog geen turkse kapper geprobeerd maar hier in Tilburg zit er wel een. aangezien ik werk bij een bedrijf dat een produktieafdeling heeft heb ik dit aan een aantal turkse collega's gevraagd. zodoende. ondanks de jeuk toch een fijne vakantie gehad???? Wat zijn wij toch een tobbers niet waar!! laat nogeens iets van je horen Debbie als je wilt mag je mij ook mailen deborah.kars@home.nl het beste over pl

label.Geplaatst op 2004-10-21 18:57:22


Hallo! Ik kleur mijn haar sinds een poosje met Botanic van Schwarzkopf. Ik koop hjet bij een kapperswinkel en het bestaat uit plantenextracten. Dus in allerlei natuurlijke kleuren te koop. Bij mijn weten zitten hier geen chemische spullen in. Een soort henna: Je mengt het met heet water en laat het op je haar een uurtje interkken. Wel een heel gedoe, maar de kleur vervaagt amper, je ziet alleen uitgroei. Ik krijg veel complimenten over de kleur(half havanna, half pallisander)een soort warm rood, bruine kleur. Ben er heeeeel blij mee! Ben niet allergisch, maar denk dat het sowieso wel beter is zo!

label.Geplaatst op 2005-03-13 16:40:02

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren